یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

امتیازات شهدای مدافعین حرم

شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۰۲ ق.ظ

مدافعین حرم


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اخیراً در بیان امتیازات شهدای مدافع حرم فرمودند:
این شهدا امتیازاتی دارند؛ یکی این است که اینها از حریم اهل بیت در عراق و سوریه دفاع کردند و در این راه به شهادت رسیدند... امتیاز دوم این شهدای شما این است که اینها رفتند با دشمنی مبارزه کردند که اگر اینها مبارزه نمی‌کردند این دشمن می‌آمد داخل کشور...اگر جلویش گرفته نمی‌شد ما باید اینجا در کرمانشاه و همدان و بقیه استانها با اینها می‌جنگیدیم و جلوی اینها را می‌گرفتیم. در واقع این شهدای عزیز ما جان خودشان را در راه دفاع از کشور، ملت، دین، انقلاب اسلامی فدا کردند. امتیاز سوم هم این است که اینها در غربت به شهادت رسیدند. این هم یک امتیاز بزرگی است. این هم پیش خدای متعال فراموش نمی‌شود.

 

در این نوشته برآنیم تا این امتیازات را با استناد به آیات قرآنی بیان کنیم.

 

امتیاز اول: دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام

خداوند در قرآن کریم در بیان لزوم حفاظت و دفع دشمنان از مکانهایی که نام و یاد خداوند در آن مکانها ذکر میشود میفرمایند:

وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثیراً وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ 1

اگر خداوند بعضى از مردم را با بعضى دیگر دفع نمى‏کرد، صومعه ‏ها [ى راهبان‏] و کلیساها [ى مسیحیان‏] و کنشت‏ها [ى یهودیان‏] و مساجد [مسلمانان‏] که نام خداوند در آن‏ها بسیار ذکر مى ‏شود، ویران مى ‏گردید مسلما خداوند هر کس را که [دین‏] او را یارى کند، یارى مى ‏دهد، به یقین خداوند سخت تواناى شکست ناپذیر است‏.

حرم اهل بیت علیهم السلام مصداق بارز مکان هایی است که نام و یاد خداوند در آنجا ذکر میشود؛ زیرا حریم اهل بیت علیهم السلام، حریم ایمان و معرفت به خداوند و حریم اطاعت خداوند است. چراکه شناخت و اطاعت از خداوند، به وسیلۀ معرفت و اطاعت از ایشان محقق میشود. احترام و حفاظت از حرم و مضاجع شریف ایشان نیز به تبع حرمت ایشان لازم و ضروری است.

شهدای مدافعین حرم اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله با ایمان به این مسئله مهم، در راه دفاع و حفظ حریم اهل بیت علیهم السلام جان خویش را فداء کردند.

 

امتیاز دوم: دفاع از میهن اسلامی

وَ لِیَعْلَمَ الَّذینَ نافَقُوا وَ قیلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا قالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتالاً لاَتَّبَعْناکُمْ هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإیمانِ یَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَیْسَ فی‏ قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما یَکْتُمُون2

در این آیه یکی از نشانه های منافقان را شانه خالی کردن از وظیفۀ دفاع از حریم مسلمانان به بهانه های واهی میشمارد و چنین انسانهایی را در مرز کفر میداند. در طرف دیگر مجاهدانی هستند که در راه دفاع از اسلام و قلمرو اسلامی سختی های جنگ را تحمل کرده و در این راه از جان خویش نیز میگذرند.

شهدای مدافعین حرم اهل بیت علیهم السلام، قلمرو حکومت اسلامی را محدود به مرز خاکی ندانستند و در راه دفاع و حفاظت از مکانهای مقدسی که کانون توجهات مسلمین است جانفشانی کردند.

 

امتیاز سوم: شهادت در غربت

إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أُولئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ 3

کسانى که ایمان آورده و کسانى که هجرت کرده و در راه خدا جهاد نموده ‏اند، آنها امید به رحمت پروردگار دارند و خداوند آمرزنده و مهربان است.

چنین شهدایی با ایمان به وعده الهی، از دنیا و متاع های زودگذر آن گذشتند و به امید رحمت خداوند، در راه جهاد و دفاع از کیان اسلام و مسلمین هجرت کرده و دوری از عزیزان خویش را به جان خریدند. و این امتیازی بس بزرگ برای این شهیدان است.

 

 

پی نوشت:

1. سورۀ حج آیۀ 40

2. سوۀ آل عمران آیۀ167

3. سورۀ بقره آیۀ 218

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.