یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

چهار عامل ورود در جهنم از زبان جهنمیان

چهارشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۵۶ ق.ظ

جهنم


عوامل متعددی باعث میشوند انسان مستحق عذاب الهی و ورود در جهنم بشود.

در قرآن کریم به این عوامل اشاره شده است. از جمله در آیاتی از سوره مبارکه مدثر.

 

... إِلَّا أَصحابَ الْیَمِینِ فىِ جَنَّاتٍ یَتَسَاءَلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِینَ مَا سَلَکَکمُ‏ فىِ سَقَرَ

قَالُواْ لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ وَ لَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ وَ کُنَّا نخُوضُ مَعَ الخَائضِینَ وَ کُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّین1

 

اصحاب یمین از مجرمان سؤال مى ‏کنند: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟

آنها در جواب مى‏گویند: ما از نمازگزاران نبودیم و اطعام مستمند نم ى‏کردیم و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم و همواره روز جزا را انکار مى ‏کردیم

 

در این آیات با بیان گفتگویی شنیدنی میان بهشتیان و جهنمیان، چهار عاملِ دخول در جهنم ذکر شده است.

از این آیات به خوبى استفاده مى‏شود که رابطه میان بهشتیان و دوزخیان به کلى قطع نمى ‏گردد، بهشتیان مى ‏توانند از عالم خود وضع دوزخیان را مشاهده کنند، و با آنها به گفتگو پردازند.2

 

عامل اول: نبودن از نمازگزاران

اصحاب یمین از گناهکاران سؤال مى‏کنند: چه چیز شما را به دوزخ فرستاد؟

آنها نخست مى ‏گویند:

"لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ"؛ ما از نمازگزاران نبودیم.

آنها کسانی هستند که با وجود برخورداری از نعمتهای بیشمار الهی، خود را مشغول امور زودگذر دنیوی کردند و توجهی به ایجاد ارتباط با خدای خویش و عبادت او نداشتند.

 

عامل دوم: عدم اطعام مسکین

علت دومی که مجرمان برای ورودشان در جهنم بیان میکنند این است که:

"وَ لَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ"؛ ما اطعام مسکین نمى ‏کردیم.

چنین کسانی نه تنها ارتباط لازم با خالق خود را برقرار نکردند، بلکه با عدم اطعام نیازمندان، ارتباط خویش با مخلوقات الهی را نیز قطع کرده و حقوق آنها را ادا نکردند.

 

عامل سوم: همراهی با اهل باطل

در بیان علت سوم هم جواب میدهند:

"وَ کُنَّا نخُوضُ مَعَ الخَائضِینَ"؛ ما پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا مى ‏شدیم.

" خوض در باطل" معنى وسیع و گسترده‏اى دارد که هم شامل ورود در مجالس کسانى مى‏ شود که آیات خدا را به باد استهزا مى ‏گیرند، تبلیغات ضد اسلامى مى‏ کنند، یا ترویج بدعت م ى‏نمایند، و یا شوخیهاى رکیک دارند، یا گناهانى را که انجام داده‏اند به عنوان افتخار یا تلذذ نقل مى ‏کنند، و همچنین شرکت در مجالس غیبت و تهمت و لهو و لعب و مانند آنها، ولى در آیه مورد بحث بیشتر نظر بر مجالسى است که براى تضعیف دین خدا و استهزاى مقدسات، و ترویج کفر و شرک و بى‏ دینى تشکیل مى ‏شود.3

 

عامل چهارم: انکار روز قیامت

و بالاخره علت چهارمی که برای ورود در جهنم بیان میکنند این است که:

"وَ کُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ"؛ ما همواره روز جزا را انکار مى ‏کردیم.

آنها برای اینکه بهانه ای برای جرم و گناه خویش داشته باشند، روز حسابرسی به اعمال را انکار کردند تا نسبت به مسئولیت در قبال اعمالشان شانه خالی کنند.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.