یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

نفوذ اقتصادی


اسلام به عنوان دینی جامع، برای تمامی شئون زندگی بشر برنامه دارد.

یکی از این شئون، عرصه اقتصادی مسلمانان است. ولذا اسلام با هر نوع اقدام در جهت تضعیف و ایجاد اختلال در بازار مسلمین مخالفت کرده است.

یکی از این اقدامات شیطنت آمیز، نفوذ بیگانگان به بازار مسلمین و عقد قراردادهایی در جهت مختل شدن اقتصاد آنان و به تبع مقابله با پیشرفت و تقویت اسلام بوده است.

علمای اعلام و فقهای بصیر با درک عمیق این جریان، فتاوی و احکامی را در جهت مقابله با نفوذ اجانب صادر کرده اند.

نمونه بارز این احکام را میتوان در فتوای مرحوم میرزای شیرازی مبنی بر حرمت استعمال تنباکو مشاهده کرد که چطور با یک فتوا نقشه دشمنان را بر آب کرد.


حضرت امام خمینی رحمه الله نیز نمونه ای دیگر از این فقهای بصیر بود که با فهم عمیق و دید نافذ، این تهدید را درک کردند و با فتاوای خویش وظیفه مسلمانان را در مقابله با این جریان مشخص فرمودند.

ایشان در باب دفاع از کتاب وزین تحریر الوسیله میفرمایند:


"لو کان فی الروابط التجاریة من الدول أو التجار مع بعض الدول الأجنبیة أو التجار الأجنبیین مخافة على سوق المسلمین و حیاتهم الاقتصادیة وجب ترکها و حرمت التجارة المزبورة، و على رؤساء المذهب مع خوف ذلک أن یحرّموا متاعهم و تجارتهم حسب اقتضاء الظروف، و على الأمة الإسلامیة متابعتهم، کما یجب على کافتهم الجد فی قطعها" 1

اگر در روابط بازرگانى دول یا تجّار با بعضى از دول یا تجار بیگانه ترس بر بازار مسلمین و زندگى اقتصادى آنها باشد واجب است آن را ترک کنند، و چنین تجارتى حرام مى‌باشد. و در صورت چنین ترسى، بر رؤساى مذهب (واجب) است که کالاهاى آنان و تجارت با آنها را طبق مقتضیات زمان تحریم نمایند. و بر امت اسلامى متابعت آنان (واجب) است، کما اینکه بر همۀ آنها واجب است که در قطع این روابط جدیّت کنند.




پاورقی:
1. تحریر الوسیلة؛ ج‌1، ص: 487
  • ۹۴/۱۱/۲۹

نفوذ اقتصادی

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.