یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

اللهم کن لولیک


محمد بن عیسی از یکی از ائمه علیهم‌السلام روایت کرده است که ایشان فرمودند:

تُکَرِّرُ فِی لَیْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ هَذَا الدُّعَاءَ سَاجِداً وَ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ عَلَى کُلِّ حَالٍ وَ فِی الشَّهْرِ کُلِّهِ وَ کَیْفَ أَمْکَنَکَ وَ مَتَى حَضَرَکَ مِنْ دَهْرِکَ تَقُولُ بَعْدَ تَحْمِیدِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله:


"اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ قَائِداً وَ عَوْناً وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلًا" 2


در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حال سجده و قیام و نشسته و در هر حالی، بلکه در تمام ایام این ماه و بلکه در هر زمان که امکان دارد و در سایر ایام و طول عمرت، این دعا (اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ...) را مکرراً بخوان. به این نحو که بعد از حمد خداوند و صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله بگو:

"خدایا برای ولی خودت (حضرت حجت بن الحسن علیهماالسلام) در این ساعت و در هر ساعتی، یار و مددکار و نگهبان و رهبر و یاور و راهنما و دیده‌بان باش، تا او را از روی میل و رغبت مردم در روی زمین سکونت دهی و زمانی طولانی بهره‌مندش سازی". 3

 

با توجه به این روایت چند نکته را در رابطه با دعای "اللّهم کن لولیک..." بیان می‌کنیم:


1. راوی، این دعا را از یکی از معصومین علیهم‌السلام (عَنِ الصَّالِحِین) روایت کرده است. هرچند مشخص نیست این دعا از کدام‌یک از ایشان صادرشده است؛ ولی با توجه به نقل مرحوم شیخ طوسی (عَنِ الصَّادِقِین3‏)، این دعا از امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام صادرشده است.


2. با توجه به عبارت « حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ»، منظور از تعبیر « فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ »، حضرت مهدی علیه‌السلام است. زیرا آن حکومت جهانی که وعده اش در قرآن و احادیث داده‌شده است حکومت حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام است که بر تمام زمین حکومت خواهد کرد.

شاید یکی از دلایل عدم تصریح به نام مبارک حضرت، شرایط خفقان عصر صدور این دعا باشد که ائمه معصومین علیهم‌السلام مجبور بودند بعضی‌اوقات نام مبارک موعود آخرالزمان را به کنایه بیان فرمایند.


3. تعبیری که در روایت فوق برای ترغیب در خواندن این دعا استفاده‌شده است، کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر است. و این حاکی از اهمیت این دعا است. آنجا که می‌فرماید: « تُکَرِّرُ فِی لَیْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ هَذَا الدُّعَاءَ سَاجِداً وَ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ عَلَى کُلِّ حَالٍ وَ فِی الشَّهْرِ کُلِّهِ وَ کَیْفَ أَمْکَنَکَ وَ مَتَى حَضَرَکَ مِنْ دَهْرِکَ ».


4. با توجه به این روایت شایسته است این دعا بعد از حمد خداوند و صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله خوانده شود. « تَقُولُ بَعْدَ تَحْمِیدِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِیِّ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلِه »


5. شاید سؤال شود که مگر امام زمان علیه‌السلام دچار عوارض و بیماری می‌شوند که ما برای سلامتی و حفظ ایشان دعا می‌کنیم؟

در جواب میگوییم:

اولاً امام علیه اسلام هم مانند سایر انسان‌ها هستند و بعید نیست دچار عوارض و بیماری شوند. چنانکه در احوالات انبیاء، رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم‌السلام می‌خوانیم بعضاً دچار بیماری می‌شدند.

ثانیاً: حضرت مهدی علیه‌السلام گاهی به خاطر بعضی عوامل مثل ظلم و ستم جاری در دنیا و گناه و عصیان انسان‌ها دچار آزردگی روحی می‌شوند. لذا دعای ما، در جهت سلامتی حضرت از عوارض این آزردگی‌ها نیز میباشد.

ثالثاً: دعا برای سلامتی حضرت نوعی ابراز ارادت و علاقه به ایشان است. چنانکه در محاورات معمول هم وقتی به مخاطب میگوییم خدا شمارا حفظ کند، در حقیقت محبت قلبی و ارادت خود را به او ابراز می‌کنیم.

رابعاً: همان‌طور که گفتیم این دعا را خود حضرات معصومین علیهم السلام به ما یاد داده‌اند و خواندن این دعا امتثال دستور ایشان است.


6. نامگذاری این دعا به "دعای سلامتی امام زمان علیه‌السلام" نوعی تسامح است. زیرا در این دعا علاوه بر درخواست حفاظت حضرت از آفات و بیماری‌ها، نصرت وامدادهای خداوند را نیز برای حضرت، از درگاه ایزد منان درخواست می‌کنیم.



پاورقی:

1. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص162

2. ترجمه مفاتیح نوین؛ آیت الله مکارم شیرازی

3. تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان) ؛ ج‏3 ؛ ص102

  • ۹۴/۱۲/۰۳

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.