التزام به نماز، معیاری برای انتخاب بهترینها
انسان در زندگی روزمره خود با گزینههای متعددی برای انتخاب کردن روبرو است. انتخابهایی چون انتخاب رشته تحصیلی، شغل، همسر، رفیق، مسکن، کارمند و صدها مورد دیگر که باید از میان تمام گزینهها بعضی را برگزیند.
از طرف دیگر عقل حکم میکند که انسان گزینهای را انتخاب کند که نسبت به سایر گزینهها مرجحاتی داشته باشد.
در منابع اسلامی معیارهایی برای انتخاب بهترینها ذکرشده است. ازجمله روایتی از مولیالموحدین امیرالمؤمنین علیهالسلام که میتواند معیاری بسیار کارگشا در انتخاب بهترینها باشد. معیاری که در موارد فراوانی از امورِ زندگیِ انسان کارایی دارد.
از آن حضرت روایتشده که خطاب به محمد بن ابى بکر نوشتند:
اعْلَمْ یَا مُحَمَّدُ أَنَّ کُلَّ شَیْءٍ مِنْ عَمَلِکَ یَتْبَعُ صَلَاتَکَ وَ اعْلَمْ أَنَّ مَنْ ضَیَّعَ الصَّلَاةَ فَهُوَ لِغَیْرِهَا أَضْیَعُ1
بدان اى محمد؛ هر عملى که بهجای آورى تابع نماز توست و بدان که هرکس نماز را ضایع کند، اعمال دیگرش را ضایعتر خواهد کرد.
بهراستی اهتمام به نماز چه معیار مهمی است. تا جایی که ضایع کردن نماز ملاکی میشود بر اینکه شخص کارهای دیگر را ضایعتر خواهد کرد.
کسی که با اهتمام به نماز و رعایت آداب و شرایط ظاهری و باطنی آن، به عهد بندگی خویش عمل کند؛ کسی که با محافظت بر رابطه خود با خداوند، نسبت به رعایت حقالله متعهد باشد، این انسان در رعایت حقوق دیگران و وفا بر پیمانی که با خلقالله بسته است، بیمبالاتی نخواهد کرد.
ازاینجا معلوم میشود چقدر نسنجیده است سخن آنان که ملاک انتخاب را در امثال پیوند زناشویی و انتخاب رفیق، دارا بودن کمالات مادی و معنوی میدانند و نماز را بهعنوان طفیلی و مسئله حاشیهای میدانند که در صورت نبودن آن، انتخاب آنان را دچار اشکال نخواهد بود!
لذا لازم است در انتخاب افراد برای ازدواج، دوستی، همکاری و ... التزام آنان به نماز را اولین معیار بدانیم و فرجام نیک را برای این انتخابمان تضمین نماییم.