پنج شاخصه انقلابی بودن و نقطه مقابل آنها در بیانات رهبر معظم انقلاب
مقام معظم رهبری امروز 14 خرداد 95 در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل پنج شاخصه انقلابی بودن را بیان کردند.
در نوشتار زیر با بهرهگیری از فرمایشات معظم له، این شاخصهها را ذکر میکنیم.
1. پایبندی مبانی انقلاب
مبانی انقلاب عبارتند است از:
الف) پایبندی به اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی.
اسلام ناب اسلامی است که تکلیف انسان را هم در قبال خود، هم در قبال خانواده، هم در قبال جامعه و حکومت اسلامی مشخص میکند.
اسلام آمریکایی دو شاخه دارد: اسلام متحجر و اسلام سکولار.
ب) محور بودن رأی، حرکت، حضور و شراکت مردم که وقتی با اسلام همراه میشود جمهوری اسلامی.
ج) اعتقاد به تحول، تکامل و تعامل با محیط، البته با پرهیز از انحرافاتی که ممکن است در این راه وجود داشته باشد.
د) حمایت از محرومان
و) حمایت از مظلومان در هر نقطه عالم
نقطه مقابل پایبندی به مبانی و ارزشها، عملگرایی به نحوی هرروز به سمتی تمایل پیدا میشود.
2. هدفگیری آرمانهای بلند انقلاب و تلاش برای رسیدن به آنها
نقطه مقابل آن، تنبلی، محافظهکاری، ناامیدی و رضایت به وضع موجود است
3. پایبندی به استقلال کشور در همه ابعاد اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی.
استقلال سیاسی و بینالمللی: به این معنی که درزمینهٔ سیاسی فریب نخوریم.
نقطه مقابل آن، تعامل با بیگانگان بر طبق نقشهای است که آنان ترسیم کردهاند.
استقلال فرهنگی: عبارت از این است که سبک زندگی را سبک ایرانی اسلامی انتخاب کنیم.
نقطه مقابل آن، تقلید از بیگانه در سبک زندگی است.
استقلال اقتصادی: به معنی هضم نشدن در هاضمه اقتصادی جامعه جهانی است
نقطه مقابل آن، عبارت است از هضم شدن در نظام اقتصادی که نقشه آن را سرمایهداران صهیونیست و غیر آن در جهت تصرف بر منابع جهان کشیدهاند.
4. حساسیت در برابر دشمن و سیاستهایش و عدم تبعیت از او.
بدین معنی که تمام حرکتهای دشمن را رصد کنیم و با تشخیص نقشههای او، حرکتهایش را خنثی کنیم.
نقطه مقابل آن این است که به دشمن و سیاستهایش اعتماد کرده و حساسیت نسبت به دشمن را توهم توطئه بدانیم.
5. تقوای دینی، اجتماعی و سیاسی
این تقوا غیر از تقوای فردی است که البته آنهم لازم است.
به این معنی که درراه تحقق آرمانهای اسلامی تلاش کنیم و از لغزشگاههایی که ممکن است دشمن از آن استفاده میکند پرهیز کنیم.
نقطه مقابل این شاخصه انقلابی، دور کردن اسلام از محیط اجتماعی است.