یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

ازجمله مسائلی که ما به آن معتقد هستیم، احباط و تکفیر هستند.

احباط به معنی از بین رفتن ثواب عمل و تکفیر به معنی از بین رفتن گناه است.

همان‌طور که بعضی از اعمال باعث از بین رفتن حسنات می‌شوند، بعضی دیگر از اعمال باعث از بین رفتن سیئات و گناهان می‌شوند.

 

یکی از عواملی که باعث از بین رفتن سیئات می‌شود، اجتناب از گناهان کبیره است.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:

"إِن تجَتَنِبُواْ کَبَائرَ مَا تُنهْوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّاتِکُم" 1

(اگر از گناهان کبیره‏ اى که از آن‌ها نهى شده ‏اید اجتناب کنید، ما از بدی‌های شما صرف‌نظر مى ‏کنیم)

 

همچنان که مفسرین فرموده‌اند، از آیه دو مطلب استفاده مى ‏شود:

اول اینکه گناهان دو نوعند: صغیره و کبیره.

دوم اینکه گناهانى که طبق آیه شریفه خدا از آن مى‏گذرد، گناهان صغیره است‏. چون با فرض اجتناب از گناهان کبیره دیگر گناهى جز صغیره باقى نمى‏ماند.

 

نکته مهم:

وعده بخشش گناهان صغیره، مستلزم تشویق شدن به ارتکاب گناهان صغیره نیست.

به خاطر اینکه در این آیه شریفه، شرط بخشش گناهان صغیره، اجتناب از گناهان کبیره دانسته شده است. درحالی‌که ارتکاب گناه صغیره با بی‌اعتنایی و سبک شمردن آن، هرقدر هم که آن گناه صغیره باشد ،خود یکى از مصادیق گناهان کبیره است و شامل این آیه نخواهد شد.2

همچنان که از امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت‌شده که فرمودند:

أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِهَا صَاحِبُه.3

سخت‏ ترین گناهان گناهى است که گناهکار آن را سبک شمارد.



پاورقی:

1. سوره نساء ، آیه 31

2. استفاده‌شده از تفسیر المیزان ، ذیل آیه شریفه

3. نهج البلاغة (نسخه صبحی صالح) ؛ کلمه قصار شماره  477 ؛ ص559

  • ۹۵/۰۶/۱۶

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.