یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

سکوت بعضی از خواص در زمان فتنه

چهارشنبه, ۸ دی ۱۳۹۵، ۰۹:۲۱ ب.ظ


در سال 88، در شرایط اوج فتنه، درزمانی که خواص جامعه باید روشن گری می‌کردند، در شرایطی که نخبگان باید با بیاناتشان به مردم بصیرت داده و آن‌ها را از سکوت و کج‌فهمی بازمی‌داشتند، متأسفانه بعضی از خواص جامعه سکوت کرده و کنار کشیدند.

استدلال بعضی از این افراد این بود که فضا، فضای فتنه است؛ در این شرایط باید سکوت کرد؛ در این اوضاع نباید به نفع هیچ‌یک از طرفین موضع‌گیری کرد!

شاید مستمسک بعضی از این خواص بی‌بصیرت، کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود که فرمودند:

کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَب‏ (نهج البلاغة ؛ حکمت اول)

در فتنه‌ها همچون شتر کم سن و سال باش؛ نه پشت او قوی شده که سوارش شوند؛ نه پستانی دارد که بدوشند.

 و حال‌آنکه این استدلال و این برداشت از کلام امام علی علیه‌السلام بسیار ناصحیح است. زیرا:

اولاً: منظور از این کلام نورانی، این است که انسان به هنگام خصومتِ اهل باطل و فتنه‌های ناشی از اختلاف آن‌ها با یکدیگر، نباید آلت دست این‌وآن شود و نباید به هیچ‌یک از طرفین که اهل باطل هستند کمک کند.

ثانیاً: در این روایت هیچ‌گاه نیامده که انسان در شرایط فتنه باید کنار کشیده و سکوت کند. بلکه دستور داده‌شده که: اجازه نده اهل باطل از تو استفاده کنند.

 

مقام معظم رهبری در زمان فتنه سال 88، در دیدار اعضای مجلس خبرگان فرمودند:

بعضی‌ها در فضای فتنه، این جمله‌‌ی «کن فی الفتنة کابن اللّبون لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب» را بد می‌فهمند و خیال می‌کنند معنایش این است که وقتی فتنه شد و اوضاع مشتبه شد، بکش کنار!

اصلاً در این جمله این نیست که: «بکش کنار». این معنایش این است که به‌هیچ‌وجه فتنه‌‌گر نتواند از تو استفاده کند؛ از هیچ راه. «لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب»؛ نه بتواند سوار بشود، نه بتواند تو را بدوشد؛ مراقب باید بود. (2/7/1388)

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.