یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

دستورالعملی برای آسان شدن تحمل سختی ها

سه شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۳۹ ب.ظ

مواقعی می‌شود که انسان نسبت به اوضاع زندگی‌اش بنای نارضایتی می‌گذارد و آستانه تحملش در برابر سختی‌ها کم می‌شود.

یکی از راه‌هایی که عامل قوت قلب انسان شده و باعث می‌شود تحمل سختی‌ها بر انسان آسان‌تر شود این است که در این مواقع سختی‌های بزرگ‌تر را به یاد بیاورد. اینکه انسان بیاندیشد اگر خدا می‌خواست بلایایی بسیار سخت‌تر این مشکلات نصیب انسان می‌شد؛ ولی خداوند با لطف خود آن بلایا را از او دفع نموده.


بی‌جهت نیست که توصیه کرده‌اند وقتی دچار مصیبتی شدید، مصائب اولیاء الهی را متذکر شوید. چراکه سختی و بزرگی امتحانات و مصائب آن‌ها باعث می‌شود انسان بداند تنها او نیست که دچار چنین مشکلاتی شده است. بلکه بندگان شایسته فراوانی به‌ سختی‌هایی به‌مراتب بزرگ‌تر از سختی‌های او گرفتارشده‌اند و در برابر آن‌ها صبر نموده‌اند و این مسئله برای او نوعی قوت قلب می‌شود تا سختی‌ها را تحمل کند.

 

از امام محمدباقر علیه‌السلام روایت‌شده که فرمودند:

إِنْ‏ أُصِبْتَ‏ بِمُصِیبَةٍ فِی نَفْسِکَ أَوْ فِی مَالِکَ أَوْ فِی وُلْدِکَ فَاذْکُرْ مُصَابَکَ بِرَسُولِ اللَّهِ (صلّی الله علیه وآله) فَإِنَّ الْخَلَائِقَ لَمْ یُصَابُوا بِمِثْلِهِ قَطُّ. (الکافی ؛ ط -الاسلامیة ؛ ج‏3 ؛ ص220)

اگر در خودت و یا مالت و یا فرزندانت به مصیبتى گرفتار شدى، مصیبت‏هاى رسول خدا صلّی الله علیه وآله را یاد کن؛ زیرا همانا هیچ‌کدام از مخلوقات مانند او گرفتار مصیبت نشدند.



برای مطالعه بیشتر:

کتاب رضایت از زندگی؛ نوشته حجت الاسلام عباس پسندیده

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.