یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


بدون شک جایگاه نیکوکاران و بدکاران در روز قیامت یکسان نخواهد بود. بلکه عده‌ای از نعمت‌های بی‌بدیل بهشت متنعم بوده و عده‌ای نیز در گرفتار عذاب جهنم خواند شد.

اوضاع و اوصاف هر یک از بهشت و جهنم چیزی نیست که با توصیف قابل‌درک باشد؛ بلکه امثال نعمت‌های بهشت و عذاب‌های آخرت را نه کسی دیده و کسی شنیده است.

اگر بخواهیم حالات بهشتیان و جهنمیان را به‌صورت مختصر بیان کنیم، این مطلب را می‌توان با مقایسه اوضاع آنان توصیف کرد.

اگر پایین‌ترین درجه بهشتیان را در کنار بهترین حالت جهنمیان ملاحظه کنیم، متوجه عظمت نعمت بهشت و شدت عذاب جهنم خواهیم شد.

 

از امام صادق علیه‌السلام روایت‌شده که درباره وفور نعمت در بهشت فرمودند:

إِنَ‏ أَدْنَى‏ أَهْلِ‏ الْجَنَّةِ مَنْزِلًا- لَوْ نَزَلَ بِهِ أَهْلُ الثَّقَلَیْنِ الْجِنُّ وَ الْإِنْسُ- لَوَسِعَهُمْ طَعَاماً وَ شَرَاباً- وَ لَا یَنْقُصُ مِمَّا عِنْدَهُ شَیْ‏ءٌ.1

همانا پایین‌ترین درجه برای اهل بهشت منزلی است که اگر تمام اجنه و انسان‌ها در آن منزل قرار گیرند، بدون اینکه چیزی از طعام و شراب آن منزل کم شود، برای همه آن‌ها غذا و نوشیدنی خواهد داشت.

آری نعمت‌های بهشت ماند نعمت‌ها این دنیا نیستند که با بهره‌مندی از آن‌ها کم شده یا تمام شوند. بلکه اهل بهشت تا ابد در این نعمت‌ها غرق بوده و از آن‌ها بهره‌مند خواهند شد.

حال اگر پایین‌ترین درجه بهشت چنین است، مراتب بالاتر آنچه خواهد بود؟!

 

اما جهنمیان اوضاع بسیار متفاوتی خواهند داشت. رسول خدا صلی‌الله علیه وآله احوال آنان را تصویر کشیده‌اند. از آن حضرت روایت‌شده که فرمودند:

أدنى أهل النّار عذابا ینتعل بنعلین من نار یغلی دماغه من حرارة نعلیه.2

از مردم جهنم آنکه عذابش از همه آسان‌تر است کسی است که دو کفش آتشین بپا دارد که مغز وى از حرارت کفش‌هایش بجوش مى ‏آید.

حال اگر راحت‌ترین عذاب جهنم این عذاب غیرقابل‌تصور باشد، مجازات سخت‌تر چقدر دردناک خواهد بود؟!

از خداوند می‌خواهیم ما را از آتش جهنم دور نگه دارد و بهشت برینش را روزی‌مان نماید.


پاورقی:

1. تفسیر على بن ابراهیم القمی ؛ ج‏2 ؛ ص82

2. نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله) ؛ ص176

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.