یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

بهترین استاد اخلاق

چهارشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۴۴ ب.ظ


داشتن استاد و راهنمایی که انسان را در مسیر بندگی خداوند دستگیری نماید، یکی از ضروریات است. تا جایی که خیلی کم اتفاق می‌افتد کسی بدون مرشِد بتواند مراحل سیر و سلوک را طی نماید. 

چنانکه حافظ میفرماید:

قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن     ظلمات است بترس از خطر گمراهی

ولی راهنمایی‌ها و تعلیمات استاد، زمانی ثمره دارد که انسان دارای یک موعظه‌گر درونی باشد که او را نسبت به یادگرفته‌هایش ملزم نماید. انسان باید وجدان بیداری داشته باشد که او را در بندگی خداوند ثابت‌قدم کرده و در بزنگاه‌ها انسان را از افتادن در مهلکات بازدارد.

از امام باقر علیه‌السلام روایت‌شده که فرمودند:

مَنْ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظاً فَإِنَّ مَوَاعِظَ النَّاسِ لَنْ تُغْنِیَ عَنْهُ شَیْئاً. (تحف العقول ؛ ص294)

کسی که خداوند در باطن او اندرزگویی مقرّر نساخت، پند و اندرز مردمان هرگز در او اثرى نخواهد داشت.

بنابراین می‌توان گفت بهترین استاد اخلاق همین موعظه‌گر دونی اوست.زیرا اگر آن نباشد، بهترین اساتید اخلاق هم نمی‌توانند انسان را آنطور که بایدوشاید تربیت کنند. ولی اگر این نعمت بزرگ باشد، انسان با تلنگر کوچکی هم بیدار شده و هدایت خواهد یافت. 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.