مبعث بهانهای برای بعثت عقل
در روایتی زیبا از امام موسی بن جعفر علیهالسلام، عقل در کنار انبیاء الهی، بهعنوان دلیل و راهنما بر بندگان معرفیشده است. در آنجا که میفرمایند:
«إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول» (الکافی ، ط-الإسلامیة ، ج1، ص: 16)
ترجمه:
خدا بر مردم دو حجّت و دلیل دارد: حجّت آشکار و حجّت نهان؛
حجّت آشکار فرستاده شدگان و پیامبران (علیهمالسلام) و حجّت پنهان و باطنی عقلها هستند.
همچنان که خداوند با ارسال انبیاء و رسولان، حجت را بر مردم تمام کرد و همچنان که ایشان را راهنمایی برای رسیدن به سعادت و عدم گمراهی قرار داد، عقل را نیز راهنمایی برای انسان قرار داده تا صراط مستقیم را از طریق ضلالت و گمراهی تشخیص دهد و با این عقول نیز حجت را بر انسانها تمام کرد. البته ناگفته نماند همین عقل به خاطر محدودیتش و برای درامان ماندن از خطا و اشتباه، نیاز به تأیید و یاری شرع دارد.
روز مبعث روز بعثت حجت الهی و روزی است که آخرین پیامبر الهی به رسالت برانگیخته شد تا کاملترین دین الهی را از طرف خدا بهسوی مردم به ارمغان بیاورد.
چه زیباست که این روز بهانهای باشد برای بعثت حجت دیگر الهی یعنی عقل.
و چه بهجاست که این روز نقطه عطفی باشد برای خدمت گرفتن عقل و خرد در مسیر بندگی خداوند.