یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

وای به حال اطفال آخرالزمان از دست پدرانشان!

پنجشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۵۶ ق.ظ

تأمین خوراک، پوشاک، مسکن، وسائل تحصیل و امکانات این‌چنینی برای فرزندان، تنها بخشی از وظایف والدین هست. مهم‌ترین وظیفه والدین تربیت روحی فرزندان و آماده نمودن آنان برای انجام وظائف عقلی و شرعی است.

بااین‌حال بسیار دیده می‌شود که والدین در فکر رفاه و پیشرفت دنیوی فرزندانشان هستند، ولی توجهی به تربیت دینی و سعادت معنوی آنان ندارند.

چنین والدینی مشمول کلام رسول خدا صلی‌الله علیه وآله می‌شوند که برای فرزندان به خاطر داشتن چنین والدینی تأسف خوردند؛ همچنان که روایت شده:

رسول خدا صلی‌الله علیه وآله به بعضی از اطفال نظر کردند و فرمودند:

" ویل لأطفال آخرالزمان من آبائهم ":

وای به حال اطفال آخرالزمان به خاطر پدرانشان!

سؤال کردند: یا رسول‌الله! وای به حال آنها به خاطر پدران مشرکشان؟

حضرت جواب دادند:

«لا من آبائهم المؤمنین، لا یعلمونهم شیئا من الفرائض، وإذا تعلموا أولادهم منعوهم، ورضوا عنهم بعرض یسیر من الدنیا، فأنا منهم برئ وهم منی براء» ۱:

نه؛ بلکه وای به حال آنان به خاطر پدران مؤمنشان؛ پدرانی که چیزی از واجبات به فرزندانشان یاد نمی‌دهند؛ و اگر فرزندانشان بخواهند چیزى را فراگیرند، آنان را بازمى‌دارند؛ و فقط به دادن متاع دنیوی به آنها راضی هستند. پس من از این پدران برائت می‌جویم و آنها هم از من بریء هستند.

 

پی‌نوشت:

۱. مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۶۴

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.