یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خداوند در قرآن کریم تمثیل زیبایی برای مؤمن و مُشرک فرموده است:

«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَجُلاً فیهِ شُرَکاءُ مُتَشاکِسُونَ وَ رَجُلاً سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیانِ مَثَلاً»1

خداوند مردى را مثال زده که چند شریک ناسازگار بر سر او نزاع کنند؛ و مردى را مثال زده که تنها مملوک یک نفر باشد؛ آیا این دو در مثل با هم یکسانند؟!

 

این آیه متضمن مثلى است که خداى تعالى براى انسان مُشرک و انسان مؤمن موحد زده است:

مشرکى که ارباب و آلهه متعدد و مختلف مى‏پرستد؛ طوری که همه آن آلهه در شخص وى شریکند و بر سر او با هم مشاجره دارند؛ این خدا به او دستور مى‏دهد کارى را انجام دهد و آن خداى دیگر او را از آن عمل نهى مى‏کند؛ و هر یک از خدایان مى‏خواهند که مشرک نامبرده بنده خصوصى او باشد و تنها او را خدمت کند.

و موحدى که خالص در اختیار یک مخدوم است واحدى با آن مخدوم در وى شرکت ندارد. در نتیجه موحد تنها او را بر طبق اراده‏اش خدمت مى‏کند، بدون اینکه کسى با خدا بر سر او منازعه داشته باشد و نزاعش منجر به حیرت گردد.2

نتیجه اختلاف خدایان دروغین این میشود که آن مرد بدون منفعت باقى مى‏ماند؛ و سرنوشت مؤمنی که در اختیار خدای یکتا است این میشود که شخص مؤمن موحد به ثمره خدمت خود مى‏رسد.3

 

مفسر بزرگ شیعه مرحوم علی بن ابراهیم قمی دربارۀ این آیه می­فرماید:

این آیه تمثیلی در بارۀ علی علیه السلام و دربارۀ کسانی است که به آن حضرت ظلم کردند و حقش را غصب نمودند؛ و مراد از «مُتَشاکِسُونَ» همان کسانی هستند نسبت به علی علیه­ السلام کینه ورزیدند؛  و مراد از «رَجُلًا سَلَماً لِرَجُلٍ» أمیرالمؤمنین  علیه ا­لسلام است که تسلیم امر رسول خدا صلی­ الله ­علیه­ وآله بود.4

همچنانکه از امیرالمؤمنین علیه­السلام روایت شده که در مورد این آیه فرمودند:

«أنا ذاک الرجل السلم لرسول الله صلّی الله علیه وآله»5

من این مرد هستم که تسلیم رسول خدا (صلی ­الله ­علیه ­وآله) مى‏باشم.

 

همچنین از امام باقر علیه­السلام روایت شده که فرمودند:

«الرجل السلم للرجل حقا علی و شیعته»6

شخصی که تنها فرمانبر یک نفر است، در واقع علی (علیه­ السلام) و شیعیان او هستند.

مرحوم استرآبادى دربارۀ این روایت میفرماید: مراد از «الرجل السلم» شیعیان حضرت علی علیه ­السلام هستند که تنها ولایت و محبت آن حضرت و اولادش را دارند و تنها از ایشان اطاعت می­کنند.7



پی‌نوشت:

1. سوره زمر، آیه 29

2. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏17، ص 258

3. تفسیر القمی، ج‏2، ص: 249

4. تفسیر القمی، ج‏2، ص: 249

5. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص 775

6. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص 775

7. تأویل الآیات الظاهرة، ص: 505

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.