یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


یکی از کارهای خداپسندانه، سرپرستی بچه‌های یتیم، بچه‌های بی‌سرپرست و یا بدسرپرست است.

این عمل نیک از قدیم‌الایام در میان مردم وجود داشت؛ ولی امروزه به دلیل مشکلات نازایی، اقدام برای پذیرش سرپرستی چنین اطفالی بیشتر خودنمایی می‌کند.

صرف‌نظر از پسندیده بودن این کار و پیامدهای مثبت این اقدام در جامعه، این مسئله احکام شرعی مختص به خود را دارد که لازم است توسط این خانواده‌ها رعایت شود.

یکی از این احکام مسئله‌ی محرمیت بین فرزندخوانده و خانواده مربوطه است.

ازآنجاکه فرزندخوانده فرزند نسبی این خانواده نیست، بعد از بزرگ شدن او، رعایت چند مسئله‌ی شرعی در رابطه‌ی محرمیت لازم است؛ بنابراین اگر فرزندخوانده، دختر باشد، بعد از بزرگ شدنش، پدرخانواده و پسران او بر این دختر نامحرم می‌شود؛ و اگر فرزندخوانده، پسر باشد، بعد از بزرگ شدنش مادر خانواده و دختران او بر این پسر نامحرم می‌شوند.

در ادامه، نظر شما به سؤالی که از محضر امام خمینی رحمه‌الله شده و جواب معظم له جلب می‌کنم:

 

سؤال: اگر بچه‌ای را از پرورشگاه بیاورند تا او را به‌عنوان بچۀ خود بزرگ کنند، آیا زمانى که این بچه (چه پسر باشد چه دختر) بزرگ مى‌شود به والدین ادعائى خود محرم است؟ و نیز حکم محرمیت دختر و پسرى که باهم در یک خانواده بزرگ مى‌شوند چیست؟

جواب: تنها بزرگ کردن بچه سبب محرمیت نمى‌شود؛ و همچنین پسر و دخترى که پیش یک خانواده بزرگ مى‌شوند نسبت به هم محرم نیستند.1

 

البته برای ایجاد محرمیت، راه‌هایی مطرح کرده‌اند که در جای خود بیان‌ شده است. ازجمله در کتاب «استفتاءات امام خمینى، ج‌3، ص: 235‌، استفتائات مربوط به فرزندخوانده».



پی‌نوشت:

1. استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 240‌

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.