یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

مناظره‌ای شندنی بین مرحوم شیخ مفید و عالم سنی

چهارشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱ ب.ظ

یکی از شخصیت‌هایی که نقشی اساسی در نشر علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام و تبیین مبانی اعتقادی تشیع ایفاء نمود، جناب حمد بن محمد بن النعمان ملقب به شیخ مفید رحمه‌الله متوفی 413 هجری قمری بود.‏

این بزرگوار علاوه بر مؤلفات و مصنفاتی که داشتند، مناظراتی نیز با علمای سایر مذهب داشتند که در کتب مختلف به دست ما رسیده است.

یکی از این مناظرات، مناظره‌ای بود که بین ایشان و علی بن عیسی رُمّانی صورت گرفت.

عالم بزرگوار مرحوم ورام بن ابى فراس (متوفاى 605 هجرى) جریان این مناظره را چنین نقل می‌کند:


 مفید اصالةً اهل «عکبرا» بود. در ایّامکودکی همراه پدرش به بغداد رفت و نزد ابوعبدالله معروف به «جُعَل» به تحصیلپرداخت.

سپس به مجلس «ابو یاسر» که در دروازه خراسان تدریس میکرد حضور یافت. ابویاسر او را برای تحصیل علم کلام به‏ «علی بن عیسی رُمّانی» ارجاع داد و گفت: چرا بهنزد او نمیروی تا از او کلام بیاموزی؟
مفید گفت: او را نمیشناسم و کسی ندارم مرا به او معرفی کند.
ابویاسر نیز یکی از شاگردان خود را همراه او کرد و نزد رُمّانی فرستاد.

چونمجلس رُمّانی از فضلا و دانشمندان پر بود، مفید در انتظار نشست و به‌تدریج که مجلس خلوت شد، نزدیک‌تر رفت.

در آن اثناء مردی از اهل بصره آمد و بعد از گفتگویی طولانی از رُمّانی پرسید:

«مَا تَقُولُ فِی یَوْمِ الْغَدِیرِ وَ الْغَارِ»: چه می‌فرمایید درباره حدیث «غدیر» (که به عقیده شیعه، پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلّم، امیر مؤمنان علیه‌السلام را جانشین بلافصل خود گردانید) و داستان «غار» (که به اعتقاد اهل سنّت، دلیل بر فضیلت ابوبکر است)؟

علی بن عیسی رُمّانی جواب داد:

«أَمَّا خَبَرُ الْغَارِ فَدِرَایَةٌ وَ أَمَّا خَبَرُ الْغَدِیرِ فَرِوَایَةٌ وَ الرِّوَایَةُ لَا تُوجِبُ مَا تُوجِبُ الدِّرَایَةُ»: داستان غار، درایت (امری مسلّم و معقول) است؛ و حدیث غدیر، روایت و منقول است؛ و آنچه از درایت و امر مسلّم استفادهمیشود، از روایت مستفاد نمیگردد.

مرد بصری سکوت کرد و از مجلس بیرون رفت.

در این هنگام، مفید خود را به رُمّانی نزدیک گردانید و گفت: سؤال دارم!
رمّانی گفت: بپرس.
شیخ مفید گفت:

«مَا تَقُولُ فِیمَنْ قَاتَلَ الْإِمَامَ الْعَادِلَ»: چه می‌فرمایید درباره کسی که بر امام عادل خروج کند و با وی جنگ نماید؟
رمّانی جواب داد: «او کافر است». بعد استدراک کرد و گفت: «نه! فاسق است».
شیخ مفید پرسید:

«مَا تَقُولُ فِی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه‌السلام»: راجع به امامت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام چه می‌گویید؟
رمّانی جواب داد: او امام است.
مفید پرسید:

«فَمَا تَقُولُ فِی یَوْمِ الْجَمَلِ وَ طَلْحَةَ وَ الزُّبَیْرِ»: درباره جنگ جمل و طلحه و زبیر (دو آتشافروز جنگ جمل که بر ضد امیرالمؤمنین علیه‌السلام خروج کردند) چه می‌فرمایید؟
رُمّانی گفت: آن‌ها از این عمل، توبه کردند.
شیخ مفید فرمود:

«أَمَّا خَبَرُ الْجَمَلِ فَدِرَایَةٌ وَ أَمَّا خَبَرُ التَّوْبَةِ فَرِوَایَةٌ»: داستان جنگ جمل، درایت و امر مسلّمیاست؛ و توبه کردن طلحه و زبیر، روایت است!

رمّانی که متوجّه موضوع شد گفت: مگر موقعی که آن مرد بصری از منسؤال کرد، تو حاضر بودی؟
شیخ مفید گفت: آری.
رمّانی گفت: «رِوَایَةٌ بِرِوَایَةٍ وَ دِرَایَةٌ بِدِرَایَةٍ» (کنایه از اینکه اشکال تو وارد است)

آنگاهپرسید: تو کیستی و نزد کدام‌یک از علمای این شهر، درس میخوانی؟
مفید گفت: نزد شیخ ابوعبدالله جُعلی.
رمّانی گفت: بنشین تا من مراجعت کنم. سپس برخاست و به درون خانهرفت و پس از لحظهای برگشت و نامهای سربسته به وی داد و گفت: این را به استاد خود بده.
مفید نامه را آورد به استادش تسلیم کرد.

استاد نامه را گشود و شروع بهقرائت آن کرد و طی مطالعه آن به خنده افتاد. پس از قرائت نامه گفت: «چه چیزی میان تو و رُمّانی در مجلس وی روی‌داده که سفارش تو را به من نموده و تو را ملقّب به "مفید" کرده است».1



پی‌نوشت:

1. مجموعة ورام؛ ج‏2؛ ص 302

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.