یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

دو قسم همراهی خداوند با انسان

سه شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۰۸:۴۳ ق.ظ

«إِنَّ اللَّهَ مَعَ‏ الصَّابِرینَ»، «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ‏ الْمُتَّقینَ»، «أَنَّ اللَّهَ مَعَ‏ الْمُؤْمِنین‏»، «إِنَّ اللَّهَ مَعَ‏ الَّذینَ اتَّقَوْا وَ الَّذینَ هُمْ مُحْسِنُون‏».

این آیات همگی حکایت از همراهی خداوند با صابران، متقین، مؤمنین و محسنین دارند.

 

سؤال: چرا در این آیات خداوند معیتش را به بعضی از انسان‌ها اختصاص داده است، درحالی‌که خداوند همیشه و در همه‌جا با تمامی انسان‌ها همراه است؟!

جواب این است که همراهی خداوند با انسان‌ها دو نوع است:

1. معیت عمومی؛ همان چیزی که آیه «وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ»1 (او با شماست هر جا که باشید) حکایت دارد. خداوند بر اساس کمال مطلق خویش، نامحدود بوده و در همه مکان‌ها و در همه زمان‌ها با مخلوقاتش همراه است.

2. معیت اختصاصی؛ این همان معیتی است که آیات فوق بر آن دلالت دارند. معیتی که خداوند با مؤمنین، متقی، صابران و محسنین دارد به معنی اشراف خاص پروردگار بر این انسان‌ها است.


مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه شریفه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ»2 می‌فرماید:

اینکه فرمود «خدا با صابران است»، این معیت غیرازآن معیتى است که در آیه: «وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ» (او با شماست هر جا که باشید) آمده است؛ زیرا معیت در آیه «وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ»، معیت احاطه و قیمومت است؛ به خلاف معیت در آیه موردبحث که به معناى یاری‌کردن صابران است.3



پی نوشت:

1. سوره حدید، آیه 4

2. سوره بقره، آیه 153

3. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص: 345

  • ۹۶/۰۹/۱۴

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.