یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

یکی از شیعیانی که در دستگاه خلافت هارون‌الرشید (لعنة الله علیه) کار می‌کرد، علی بن یقطین بود.

در سالی که علی بن یقطین به حج مشرف شدند، به محضر امام کاظم علیه‌السلام رفتند و از آن ایشان درخواست کردند که اگر آن حضرت حاجتی دارند به او بگویند تا انجام دهند.


امام کاظم علیه‌السلام به او فرمودند:

«اضْمَنْ‏ لِی‏ وَاحِدَةً أَضْمَنْ‏ لَکَ‏ ثَلَاثاً»

تو یک چیز را براى من ضمانت کن تا من سه چیز را براى تو تضمین کنم.

علی بن یقطین عرض کرد: ای سرور من؛ آن‌ها چیستند؟

حضرت فرمود:

«تَضْمَنُ لِی أَنَّهُ لَا یَقِفُ عَلَى بَابِ هَذَا الْجَبَّارِ أَحَدٌ مِنْ شِیعَتِنَا وَ أَهْلِ بَیْتِنَا إِلَّا قَضَیْتَ حَاجَتَهُ»

براى من تضمین کن که هیچ‌یک از شیعیان و اهل‌بیت ما به دارالخلافه نیاید مگر اینکه براى برآوردن نیازش اقدام کنى.

«أَضْمَنُ لَکَ أَنَّهُ لَا یطل [یُظِلُ‏] رَأْسَکَ سَقْفُ سِجْنٍ وَ لَا یُصِیبُ جَسَدَکَ حَدُّ السَّیْفِ وَ لَا یُصِیبُکَ النَّارُ یَوْمَ الْقِیَامَة»

من نیز براى تو ضمانت مى‏کنم که هرگز سقف زندانى بر تو سایه نیفکند و هرگز شمشیری به تو صدمه نزند و در روز قیامت آتش جهنم به تو نرسد.1

 

از این روایت استفاده می‌شود که خدمت کردن به شیعیان اهل‌بیت علیهم‌السلام و برطرف کردن نیازهای آنان چقدر اهمیت و فضیلت دارد که حتی باوجود حرمت و قبح اشتغال در دستگاه ظلم و طاغوت، امام کاظم علیه‌السلام به علی بن یقطین اجازه دادند تا برای برطرف کردن حوائج شیعیان در دستگاه طاغوت مشغول فعالیت باشد.



پی نوشت:

1. عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة (نوشتۀ ابن ابی جمهور؛ قرن دهم)؛ ج‏4؛ ص 25

  • ۹۶/۱۰/۲۵

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.