یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خداوند در قرآن کریم خودش را چنین توصیف می‌کند:

«الَّذِى خَلَقَ فَسَوَّى»1

 

مرحوم علامه طباطبایی «خلقت» و «تسویه» خداوند که در آیه آمده است را چنین تفسیر می‌کند:

«خلقت» هر چیزى به معناى گردآورى اجزاى آن است و «تسویه ‏اش» به معناى روی‌هم نهادن آن اجزا به نحوى است که هر جزئى درجایی قرار گیرد که جایى بهتر از آن برایش تصور نشود و علاوه بر آن جایى قرار گیرد که اثر مطلوب را از هر جاى دیگرى بهتر بدهد.2

حضرات معصومین علیهم‌السلام در بعضی از روایات، به این نظام خلقت متقن و حکیمانۀ خداوند اشاره کرده‌اند.

 

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که در ضمن احتجاجی علیه ابوحنیفه، از او پرسیدند:

بگو این آب شورى که در چشم‌ها است و ترشح تلخ گوش و آب داخل بینى و آب گوارای دهان براى چه قرار داده شده‏اند؟

ابوحنیفه جواب داد: نمى‏دانم.


امام فرمودند:

«إِنَّ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) خَلَقَ الْعَیْنَیْنِ فَجَعَلَهُمَا شَحْمَتَیْنِ، وَ جَعَلَ الْمُلُوحَةَ فِیهِمَا مَنّاً مِنْهُ عَلَى ابْنِ آدَمَ، وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَذَابَتَا»

خداوند دو چشم را از چربى آفرید و به خاطر لطف به بندگان شورى را در آن دو از قرار داد؛ و الا اگر شوری نبود چشم‌ها فاسد مى ‏شدند.


«وَ جَعَلَ الْمَرَارَةَ فِی الْأُذُنَیْنِ مَنّاً مِنْهُ عَلَى ابْنِ آدَمَ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَقَحَمَتِ الدَّوَابُّ فَأَکَلَتْ دِمَاغَهُ»

تلخى در گوش لطف دیگرى است که به انسان نموده؛ زیرا اگر این تلخى نبود کرم‌ها و حشرات داخل گوش مى ‏شدند و به دماغ و مغز صدمه مى ‏رسانند.


«وَ جَعَلَ الْمَاءَ فِی الْمَنْخِرَیْنِ لِیَصْعَدَ النَّفَسُ وَ یَنْزِلَ، وَ یَجِدَ مِنْهُ الرِّیحَ الطَّیِّبَةَ مِنَ الرِّیحِ الرَّدِیَّةِ»

قرار دادن آب در بینى براى آن است که نفس بالا و پائین رود و بو‏هاى خوب و بد استشمام شده و تشخیص داده شود.


«وَ جَعَلَ (عَزَّ وَ جَلَّ) الْعُذُوبَةَ فِی الشَّفَتَیْنِ لِیَجِدَ ابْنُ آدَمَ لَذَّةَ طَعْمِهِ وَ شُرْبِهِ»

و طعم گوارای بزاق دهان براى آن است که انسان لذت طعم خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها را ببرد.3




[1] سوره اعلی، آیه 2

[2] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏20، ص: 265

[3] الأمالی شیخ طوسی (ره)؛ ص 646


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.