در روز قیامت خدا به این شخص نظر نکرده و با او سخن نخواهد گفت!
یکی از ویژگیهای مؤمنین که در قرآن کریم ذکر شده، تقوای جنسی است؛ به این معنا که غریزه جنسی خود را فقط از راهی که خداوند جایز فرموده ارضا میکنند:
«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ... الَّذینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ إِلاَّ عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومینَ فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ»[1]
همانا اهل ایمان رستگار شدند؛ همانها که عورت خود را از حرام و نامحرم حفظ مى کنند؛ مگر از همسران و یا کنیزان خود که در مباشرت با این زنان ملامتى ندارند؛ و کسى که غیرازاین زنان را به مباشرت طلبد البته ستمکار و متعدى خواهد بود.
از جمله راههای نامشروع ارضاء غریزۀ جنسی، خود ارضایی یا استمناء است.
درشدت قُبح این عمل زشت همین بس که در روایتی از رسول خدا صلیالله علیه و آله انجام دهندۀ آن ملعون معرفی شده است:
«نَاکِحُ الْکَفِ مَلْعُون»[2]
کسی که خودارضایی میکند، ملعون است.
از امام صادق علیهالسلام نیز روایت شده که دربارۀ «ْخَضْخَضَة» (استمناء) فرمودند:
«هِیَ مِنَ الْفَوَاحِشِ»[3]
استمناء جزء گناهان بزرگ است.
همچنین از آن حضرت روایت شده که وقتی در مورد خودارضایی سؤال شد، ایشان فرمودند:
«إِثْمٌ عَظِیمٌ قَدْ نَهَى اللَّهُ عَنْهُ فِی کِتَابِهِ وَ فَاعِلُهُ کَنَاکِحِ نَفْسِهِ وَ لَوْ عَلِمْتَ بِمَا یَفْعَلُهُ مَا أَکَلْتَ مَعَهُ»
گناه بزرگى است که خداوند از آن در کتابش نهى کرده است؛ و استمنا کننده مانند کسى است که با خویش جماع مى کند؛ و اگر من باخبر شوم از کسى که این کار را انجام مىدهد، با او همغذا نخواهم شد.
سائل پرسید: اى پسر رسول خدا، آنچه از کتاب خدا درباره استمنا آمده است را بیان کنید.
حضرت آیهی 7 سوره مؤمنون را قرائت کردند که:
«فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ»
کسى که غیرازاین زنان را به مباشرت طلبد، البته ستمکار و متعدى خواهد بود.
سپس فرمودند:
«وَ هُوَ مِمَّا وَرَاءَ ذَلِکَ»
و استمنا از غیر این طریق (مجاز) است.[4]
ونیز از همان امام همام روایت شده که فرمودند:
«ثَلَاثَةٌ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ ... وَ النَّاکِحُ نَفْسَهُ ...»[5]
خداوند عز و جل در روز قیامت با سه کس سخن نمیگوید و نگاهشان نخواهد کرد و آنها را پاک نمىگرداند و به عذاب دردناکى گرفتار خواهند بود. (یکی از این سه نفر) کسی است که خودارضایی کند.
مطالعۀ چنین روایاتی که دربارۀ قبح خودارضایی آمده است، کافی است برای اینکه انسان مرتکب این گناه نشود. بهطوریکه حتی اگر این عمل عوارض جسمی و روحی نداشته باشد (که دارد)، همین مبغوض بودن عمل در نزد خداوند برای اجتناب از این عمل کفایت میکند.
- ۹۶/۱۲/۱۶