یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

گرایشی فطری که در همۀ انسان‌ها وجود دارد

جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۰ ب.ظ

یکی از راه‌های اثبات وجود خداوند که در قرآن کریم و روایات اسلامی نیز مطرح شده است، طریق «فطرت» است.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:

«فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها»[1]

پس روى خود را به سوى دین حنیف کن که مطابق فطرت الهی است، فطرتى که خدا بشر را بر آن فطرت آفریده‏ است.

از امام صادق علیه السلام روایت شده که دربارۀ این آیۀ شریفه فرمودند:

«فَطَرَهُمْ عَلَى التَّوْحِید»[2]: خداوند انسان‌ها را بر یگانه‏ پرستى آفرید.

 

فطرت خداگرایی و یگانه پرستی، همگانی بوده و در تمام انسان‌ها وجود دارد؛ هرچند که گاهی انسان با دنباله روی از لذتها و شهوات، دچار غفلت شده و بر روی فطرت توحیدی خویش پرده می‌افکند.

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند:

«کُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ»: هر نوزادى بر فطرت متولد مى‏شود.

سپس این کلام را چنین معنی کردند که:

«یَعْنِی الْمَعْرِفَةَ بِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَالِقُهُ»:

(هر نوزادى بر فطرت متولد مى‏شود) یعنى خداوند عزوجل را خالق خود میداند.

و در ادامه فرمودند:

«کَذَلِکَ قَوْلُهُ‏ "وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ‏ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ‏"[3]»:

 

فرمایش خداوند متعال که «اگر از آنها بپرسى، آسمانها و زمین را که آفریده؟ خواهند گفت: خدا» نیز اشاره به همین فطرت دارد. [4]

 

فطرت خداگرای انسان به این معنا است که:

«سرشت انسان به گونه ای آفریده شده که خدا را می‌شناسد و به او اذعان دارد».[5]

اگر در قرآن کریم فطرت الهی بر دین حنیف اطلاق شده است( فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها)،[6] به این معنی است که سرشت انسان به گونه‌ای آفریده شده است که دین حق با آن هماهنگ است؛ یعنی دین حق، مقتضای فطرت انسان است و آفرینش ویژۀ انسان او را به دین حق هدایت می‌کند. ازآنجا که بارزترین جلوۀ دین حق، خداشناسی است، پس خداباوری مقتضای فطرت انسان است.[7]



[1] سوره روم، آیه 30

[2] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص13

[3] سوره لقمان، آیه 25؛ سوره زمر، آیه 38

[4] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص13

[5] برهان‌های اثبات وجود خدا در فلسفه و کلام اسلامی، مؤسسه آموزش عالی امام صادق علیه‌السلام، ص 157

[6] سوره روم، آیه 30

[7] برهان‌های اثبات وجود خدا در فلسفه و کلام اسلامی، مؤسسه آموزش عالی امام صادق علیه‌السلام، ص 158

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.