یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

«جنگ برای تنزیل قرآن» و «جنگ برای تأویل قرآن»

چهارشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۲:۴۵ ق.ظ

از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل‌شده که فرمودند:

«تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ وَ التَّاسِعُ‏ قَائِمُهُمْ‏ یَمْلَأُ الْأَرْضَ‏ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً یُقَاتِلُ عَلَی التَّأْوِیلِ کَمَا قَاتَلْتُ عَلَی التَّنْزِیلِ»[1]

نه نفر از صلب حسین (علیه‌السلام) امامان نیکوکار و نهمی آنان قائم ایشان است، که زمین‏ را از عدل و داد پر خواهد کرد، همانطور که از جور پر شده باشد و بر تأویل (قرآن) جنگ میکند همان‌طور که من بر تنزیل آن جنگ کردم.

 

براساس این روایت، حضرت مهدی علیه‌السلام هنگام ظهور بر تأویل (قرآن) جنگ می‌کند همان‌طور که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بر تنزیل آن جنگ نمودند.

 

برای اینکه معنی این روایت را بهتر بفهمیم، ابتدا باید معنی «تنزیل» و «تأویل» را بدانیم و سپس توضیحی را دربارۀ «جنگ برای تنزیل» و «جنگ برای تنزیل» بیان کنیم.

 

توضیح مرحوم آیت‌الله معرفت در مورد اصطلاح «تنزیل» و «تأویل»:

در اصطلاح سلف، تنزیل بر مورد نزول گفته می شود. این مورد می تواند یک واقعه خاص باشد که آن واقعه سبب نزول آیه شده است.

ولی تاویل مفهوم عامی است که از آیه برداشت می شود و قابل انطباق بر جریانات مشابه است.

در برخی تعابیر به این دو اصطلاح ظهر و بطن نیز گفته می شود که ظهر همان تنزیل و بطن همان تأویل است، زیرا ظاهر آیه همان مورد نزول را می رساند و در بطن آیه مفهوم گسترده تری نهفته است.[2]

 

مرحوم شهید مطهری «جنگ برای تنزیل» و «جنگ برای تأویل» را این‌چنین توضیح می‌دهد:

«پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) با تنزیل مى‏جنگید؛ یعنى با دشمن روبرو بود؛ آیه‏اى در مورد معین نازل مى‏شد؛ در همان موردى که آیه نازل مى‏شد همه مسلمین مى‏دانستند این آیه قرآن مال همین‏جاست، مى‏رفتند و مى‏جنگیدند. دیگر براى کسى شک و شبهه‏اى باقى‏ نمى‏ماند. اما جنگ برای تأویل یعنى آیه قرآن همان آیه قرآن است؛ اما شأن نزول، آن شأن نزول نیست؛ مربوط به زمان پیغمبر است. روح، همان روح است، روحِ همان دستور است، ولى شکل فرق کرده است».[3]



[1] کفایة الأثر فی النص علی الأئمة الإثنی عشر ؛ ص65

[2] تنزیل و تأویل و استفاده فقهی از آن دو؛ محمدهادی معرفت؛ به نقل از www.hawzah.net

[3] مجموعه ‏آثار مرحوم استاد شهید مطهرى، ج  ‏25، ص 212

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.