یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِیَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ وَ هِیَ رَمیمٌ

قُلْ یُحْییهَا الَّذی أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلیمٌ ‏[1]

 

در شأن نزول دو آیۀ فوق از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:

ابی بن خلف استخوان پوسیده‏اى را از دیوارى کند و آن را با دست نرم کرد و با خود گفت: آیا بعدازآنکه استخوانى پوسیده شدیم دوباره به خلقتى جدید خلق مى‏شویم؟! پس خداوند متعال در پاسخش این آیه را فرستاد. [2]

 

خداوند می‌فرماید:

«او مثلى براى ما زد و به پندار خودش دلیل دندان‏شکنى پیدا کرد، درحالی‌که آفرینش نخستین خود را به دست فراموشى سپرده گفت: چه کسى مى‏تواند این استخوان‌ها را زنده کند درحالی‌که پوسیده است»؟! (وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِیَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ وَ هِیَ رَمیمٌ)[3]

سپس بلافاصله به پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و اله دستور مى‏دهد که به این خیره‌سر مغرور و فراموش‌کار «بگو: کسى او را زنده مى‏کند که در روز نخست او را ایجاد کرد» (قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ).[4]

 

در این دو آیه، دلیل امکان معاد با ابتدا با عبارتی کوتاه و سپس به‌صورت تفصیل بیان شده است:

پاسخ کوتاه استبعاد معاد با عبارت «نَسِیَ خَلْقَهُ» بیان شده است و اشاره به این دارد که اگر این شخص خلقت خودش را فراموش نکرده بود که چگونه از نطفه‌ای ناچیز تبدیل به انسانی کامل شده، هیچ‌گاه معاد و زنده شدن دوبارۀ خود در قیامت را بعید نمی‌شمرد.

پاسخ تفصیلی بر استبعاد معاد نیز به عبارت «قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ» داده شده است. رسول خدا صلی‌الله علیه و آله مأمور می‌شوند تا زنده کردن مرده در روز قیامت را چنین اثبات کنند که:

کسی که قدرت بر خلقت اولیه انسان از نطفه‌ای ناچیز دارد، قدرت بر زنده کردنش در قیامت بعدازاینکه در این دنیا مرده است دارد.


عبارت «وَ هُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ‏» نیز اشاره به این دارد که خداوند بر انواع خلق کردن آگاه است و «علم خداوند متعال بر تمام وسائط خلقت محیط است؛ مثل خلق کردن از نطفه و خلق کردن از استخوان پوسیده».[5]



[1] سوره یس، آیات 78 الی 80

[2] تفسیر العیاشى، ج‏2، ص 296

[3] تفسیر نمونه، ج‏18، ص 458

[4] تفسیر نمونه، ج‏18، ص 459

[5] التحریر و التنویر، ج‏22، ص 279

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.