یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِیَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ وَ هِیَ رَمیمٌ

قُلْ یُحْییهَا الَّذی أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلیمٌ ‏[1]

 

در شأن نزول دو آیۀ فوق از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:

ابی بن خلف استخوان پوسیده‏اى را از دیوارى کند و آن را با دست نرم کرد و با خود گفت: آیا بعدازآنکه استخوانى پوسیده شدیم دوباره به خلقتى جدید خلق مى‏شویم؟! پس خداوند متعال در پاسخش این آیه را فرستاد. [2]

 

خداوند می‌فرماید:

«او مثلى براى ما زد و به پندار خودش دلیل دندان‏شکنى پیدا کرد، درحالی‌که آفرینش نخستین خود را به دست فراموشى سپرده گفت: چه کسى مى‏تواند این استخوان‌ها را زنده کند درحالی‌که پوسیده است»؟! (وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِیَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ یُحْیِ الْعِظامَ وَ هِیَ رَمیمٌ)[3]

سپس بلافاصله به پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و اله دستور مى‏دهد که به این خیره‌سر مغرور و فراموش‌کار «بگو: کسى او را زنده مى‏کند که در روز نخست او را ایجاد کرد» (قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ).[4]

 

در این دو آیه، دلیل امکان معاد با ابتدا با عبارتی کوتاه و سپس به‌صورت تفصیل بیان شده است:

پاسخ کوتاه استبعاد معاد با عبارت «نَسِیَ خَلْقَهُ» بیان شده است و اشاره به این دارد که اگر این شخص خلقت خودش را فراموش نکرده بود که چگونه از نطفه‌ای ناچیز تبدیل به انسانی کامل شده، هیچ‌گاه معاد و زنده شدن دوبارۀ خود در قیامت را بعید نمی‌شمرد.

پاسخ تفصیلی بر استبعاد معاد نیز به عبارت «قُلْ یُحْیِیهَا الَّذِی أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ» داده شده است. رسول خدا صلی‌الله علیه و آله مأمور می‌شوند تا زنده کردن مرده در روز قیامت را چنین اثبات کنند که:

کسی که قدرت بر خلقت اولیه انسان از نطفه‌ای ناچیز دارد، قدرت بر زنده کردنش در قیامت بعدازاینکه در این دنیا مرده است دارد.


عبارت «وَ هُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلِیمٌ‏» نیز اشاره به این دارد که خداوند بر انواع خلق کردن آگاه است و «علم خداوند متعال بر تمام وسائط خلقت محیط است؛ مثل خلق کردن از نطفه و خلق کردن از استخوان پوسیده».[5]



[1] سوره یس، آیات 78 الی 80

[2] تفسیر العیاشى، ج‏2، ص 296

[3] تفسیر نمونه، ج‏18، ص 458

[4] تفسیر نمونه، ج‏18، ص 459

[5] التحریر و التنویر، ج‏22، ص 279

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.