یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

حکمت معلوم نبودن زمان قیامت برای انسان

چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶ ب.ظ

یکی از سؤالاتی که برای انسان‌ها پیش می‌آید و در طول تاریخ از انبیاء الهی پرسیده می‌شد، سؤال از زمان وقوع قیامت است:

«یَقُولُونَ مَتىهذَا الْوَعْدُ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ»[1] (مىگویند: اگر راست مىگویید، این وعده کى خواهد بود؟!)

«یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْساها»[2] (از قیامت از تو سؤال مىکنند که وقوع آن در چه زمانى است؟)

 

قرآن کریم پاسخ این سؤال را چنین بیان می‌کند:

«قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ وَ إِنَّما أَنَا نَذِیرٌ مُبِینٌ» (بگو: علم آن فقط نزد خداست و من جز اخطار کنندهاى آشکار نیستم).[3]

در این آیه علم به فرارسیدن قیامت از علوم اختصاصی خداوند دانسته شده است و احاطه بر این علم پروردگار برای هیچ‌کس ممکن نیست.

 

در تفسیر نمونه، حکمت مخفی بودن زمان فرارسیدن قیامت بر غیر خداوند چنین بیان شده است:

اگر تاریخ قیامت معلوم بود هرگاه فاصله زیادى داشت مردم در غفلت فرومی‌رفتند و اگر فاصله کم بود حالتى شبیه به اضطرار پیدا مىکردند و درهرحال، هدف‌های تربیتى ناتمام مىماند.[4]

عدم آگاهى از وقوع رستاخیز به‌ضمیمه ناگهانى بودن و با توجه به عظمت ابعاد آن سبب مىشود که هیچ‌گاه مردم قیامت را دور ندانند و همواره در انتظار آن باشند، به‌این‌ترتیب خود را براى نجات در آن آماده سازند و این عدم آگاهى اثر مثبت و روشنى در تربیت نفوس و توجه آن‌ها به مسئولیت‌ها و پرهیز از گناه خواهد داشت.[5]

بر طبق آیه «إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکادُ أُخْفیها لِتُجْزىکُلُّ نَفْسٍ بِما تَسْعى»[6] نیز علت مخفى نگاه‌داشتن تاریخ قیامت آن است که «خداوند مىخواهد هرکسی را به تلاش و کوشش‌هایش پاداش دهد» و به تعبیر دیگر: با مخفى بودن آن‌یک نوع آزادى عمل براى همگان پیدا مىشود و از سوى دیگر چون وقت آن دقیقاً معلوم نیست و در هرزمانی محتمل است نتیجهاش حالت آماده‌باش دائمى و یا پذیرش سریع برنامههاى تربیتى است.[7] چراکه اگر تاریخ قیامت تعیین مىشد هرگاه زمانش دور بود همه در غفلت و غرور و بی‌خبری فرومی‌رفتند و هرگاه زمانش نزدیک بود ممکن بود آزادى عمل را از دست بدهند و اعمالشان جنبه اضطرارى پیدا کند و در هر دو صورت هدف‌های تربیتى انسان عقیم مىماند، به همین دلیل تاریخ قیامت از همه مکتوم است، همان‌گونه که تاریخ شب قدر همان شبى که فضیلت هزار ماه دارد و یا تاریخ قیام حضرت مهدى علیه‌السلام.[8]



[1] ملک/ 25

[2] اعراف/ 187

[3] ملک/ 25

[4] تفسیر نمونه، ج‏24، ص 352

[5] تفسیر نمونه، ج‏7، ص 43

[6] طه/ 15

[7] تفسیر نمونه، ج‏13، ص 171

[8] تفسیر نمونه، ج‏18، ص 95

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.