یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

سه دلیل حضرت ابراهیم (ع) بر بطلان بت‌پرستی

چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۳۸ ب.ظ

*وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِبْراهیمَ إِنَّهُ کانَ صِدِّیقاً نَبِیًّا* إِذْ قالَ لِأَبیهِ یا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ ما لا یَسْمَعُ وَ لا یُبْصِرُ وَ لا یُغْنی‏ عَنْکَ شَیْئاً*[1]


این آیات دربردارندۀ احتجاج حضرت ابراهیم علیه‌السلام با آزر دربارۀ الوهیت اصنام است.[2]

آن حضرت پرستش اصنام را از سه‌جهت بیهوده معرفی می‌کند:

اینکه نمی‌شنوند؛ اینکه نمی‌بینند؛ واینکه انسان را ازچیزی بی‌نیاز نمی‌کنند.[3]


درحقیقت آن حضرت به چند دلیل بر بت‌پرستی اشکال کردند:

1. عبادت کردن بت‌ها را خطایی بزرگ بوده و نشان‌دهندۀ نهایت نادانی بت‌پرست است. به‌خاطراینکه عبادت‌کردن نهایت تعظیم نسبت به معبود است و فقط پرستش کسی سزاوار است که بزرگ‌ترین منعم است و او کسی نیست جز خالق رازق.[4]

2. عبادت عبارت است از خضوع عابد برای معبود. این خضوع هم زمانی معقول است که معبود نسبت به خضوع عابد علم داشته باشد؛ حال‌که اصنام فاقد شعور هستند و قدرت بر دیدن و شنیدن ندارند؛ پس پرستش آن‌ها بی‌فایده است.[5]

3. انسانی که قدرت بر شنیدن، دیدن، ضرر و نفع‌رساندن دارد برای معبود واقع‌شدن سزاوارتر است از بتی که قدرت بر هیچ‌یک از این کارها ندارد. لذا معقول نیست افضل مفضول را عبادت کند.[6]

4. چیزی که نه قدرت بر نفع‌رساندن دارد و نه ضرررساندن، توقع سود و ضرر از او وجود ندارد. پس عبادت آن‌ها هیچ فایده‌ای ندارد؟![7]  زیرا عبادت به این خاطر است که معبود نفعی را به عابد جلب کند و یا ضرری را از او دور کند.[8]

5. چیزی که قدرت حفاظت از خود درمقابل شکسته شدن ندارد (همچنان‌ که حضرت ابراهیم با آن‌ها چنین کرد) چطور قادر به حفاظت بندگان از متضرر شدن خواهد بود؟![9]



[1] مریم/ 41 الی 42

[2] المیزان، ج‏14، ص 56

[3] مفاتیح الغیب؛ ج‏21؛ ص 542

[4] الکشاف؛ ج‏3؛ ص 18

[5] المیزان، ج‏14، ص 57

[6] مفاتیح الغیب؛ ج‏21؛ ص 542

[7] مفاتیح الغیب؛ ج‏21؛ ص 542

[8] المیزان، ج‏14، ص 57

[9] مفاتیح الغیب؛ ج‏21؛ ص 542

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.