یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

از ابوذر رحمهالله روایت شده که از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله پرسید:

« یا رسول اللَّه در آیات قرآنى که به شما نازل شده و در دست ما است، آیا مطلبی از صحف ابراهیم و موسى (علیهماالسلام) وجود دارد؟

حضرت فرمودند: ای ابوذر، این آیات را بخوان که مى ‏فرماید:

«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولى‏ صُحُفِ إِبْراهیمَ وَ مُوسى»[1]و[2]

 

معنی این آیات چنین است:

رستگار آن کس که خود را پاک گردانید؛ و نام پروردگارش را یاد کرد و نماز گزارد. لیکن [شما] زندگى دنیا را بر می‌گزینید؛ با آنکه [جهان‏] آخرت نیکوتر و پایدارتر است. قطعاً در صحیفه‌هاى گذشته این [معنى‏] هست، صحیفههاى ابراهیم و موسى.[3]

 

بنابراین عامل فلاح و رستگاری انسان سه چیز است که هم در قرآن و هم در صحف حضرت ابراهیم و حضرت موسی علیهماالسلام بیان شده اند: «تزکیه» و «ذکر نام خداوند» و «به جا آوردن نماز».

همچنین در این سه کتاب آسمانی، عامل اصلى انحراف از این برنامه فلاح و رستگارى «مقدم داشتن حیات دنیا» معرفی شده است؛ در حالى که آخرت بهتر و پایدارتر است.[4]

 

کلمه «تزکى» در آیات به معناى «پاک شدن از لوث تعلقات مادى دنیوى» است که آدمى را از امر آخرت منصرف و مشغول مى‏کند؛ به دلیل اینکه دنبالش فرموده: «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا ...». همچنین به معنی برگشتن به خداى تعالى و «توبه کردن» است؛ چون یکى از وسایل که دل انسان را از فرورفتگى در مادیات حفظ مى‏کند توبه است؛ و نیز به معنی «انفاق در راه خدا» است که باز دل را از لوث تعلقات مالى پاک مى‏کند و حتى اگر دستور داده‏اند، در حقیقت خواسته‏اند طهارت از قذارتهایى که صورت و دست و پاى انسان در اشتغال به امور دنیا به خود مى‏گیرد مجسم و ممثل کرده باشند. [5]

همچنین ظاهرا مراد از «ذکر نام خدا»، ذکر زبانى و مراد از «صلاه» همان نماز معمولى و توجه خاص عبودى است که در اسلام تشریع شده.[6]

اینکه بعضى ذکر پروردگار را تنها به معنى‏ «اللَّه اکبر» یا «بسم اللَّه الرحمن الرحیم» که در آغاز نماز گفته مى‏شود تفسیر کرده‏اند در حقیقت بیان مصداقهایى از آن است.[7]

اگر«نماز» را فرع بر «ذکر پروردگار» شمرده به خاطر آن است که تا به یاد او نیفتد و نور ایمان در دل او پرتو افکن‏ نشود به نماز نمى‏ایستد؛ بعلاوه نمازى ارزشمند است که توأم با ذکر او و ناشى از یاد او باشد.[8]



[1] سوره اعلی: آیات 14 الی 19

[2] الخصال؛ ج‏2؛ ص 525

[3] ترجمه فولادوند

[4] تفسیر نمونه، ج‏26، ص 403

[5] ترجمه تفسیر المیزان ، ج‏20، ص 449

[6] ترجمه تفسیر المیزان ، ج‏20، ص 449

[7] تفسیر نمونه، ج‏26، ص 403

[8] تفسیر نمونه، ج‏26، ص 403

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.