یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

پذیرش مسئلۀ «چشم زخم» در روایات

چهارشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۷، ۰۷:۲۱ ق.ظ

یکی از اموری که در فرهنگ معصومین علیهم السلام مورد پذیرش واقع شه است، مسئلۀ «چشم زخم» است.

در روایات متعددی از این حضرات به حقانیت تأثیر چشم و نظر اشاره شده است و حتی بسیاری از مفسرین حقانیت آن را از دو آیه از قرآن کریم نیز استفاده نموده اند.[1]

 

دربارۀ چگونگی تأثیر چشم و نظر، بیانات مختلفی ایراد شده است:

مرحوم طبرسی در تفسیر شریف مجمع البیان از قول یکی از علما چنین میگوید:

«خداى تعالى روى مصالحى که خود می‌داند نسبت به بندگانش رفتار می‌کند، و روى این مطلب هیچ محال نیست که تغییر دادن نعمت زید مثلا براى عمر و مصلحت‏ داشته باشد و چون وضع حال عمرو را می‌داند که اگر نعمت زید را از وى نگیرد رو بدنیا آورده و از آخرت دور گردد، و اگر آن را از زید روى همان علتى که ذکر کردیم بگیرد عوض آن را بدو می‌دهد و دیر یا زود جبران آن نعمت را می‌کند. بنابراین ممکن است حدیث «چشم حق است» بر همین وجه تأویل و تفسیر گردد.

گذشته از از اینکه از حدیث دیگرى که از رسول خدا- صلى اللَّه علیه و آله- روایت شده از کلام آن حضرت استفاده می‌شود که وقتى چیزى در نظر بندگان خدا بزرگ آمد خداوند از قدر و ارزش آن چیز می‌کاهد و کوچکش می‌سازد. بنابراین هیچ بعید نیست که حال بعضى از چیزها در اثر نگاه مردمان تغییر کند و همان بزرگ آمدن آن چیز در چشم مردم و جلب نظر و توجهى که می‌کند سبب دگرگونى وضع آن چیز گردد؛ چنانچه در حدیث است که چون از شتر عضباء رسول خدا در مسابقه سبقت گرفتند- و تا بآنروز در هیچ مسابقه‏اى از آن شتر سبقت نگرفته بودند- حضرت فرمود: «بندگان خدا چیزى را بالا نبردند (و بمقام بلند نرساندند) جز آنکه خدا از مقام آن چیز کاست

ممکن است اینکه دستور داده ‏اند وقتى چیزى به چشم انسان خوش آمد و چشمگیر شد آن چیز را در پناه خدا قرار داده و به رسول خدا صلى‌اللَّه‌علیه‌وآله درود فرستند مصلحتى در اینکار باشد که جلوى تغییر حالت آن چیز را بگیرد زیرا بیننده با این عمل به خدا توجه کرده و بدو پناهنده می‌شود و همین عمل حکایت از این می‌کند که به دنیا توجه نداشته و بدان مغرور نشده است».[2]



[1] التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏6، ص167؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏5، ص 381؛ المیزان فى تفسیر القرآن، ج‏19، ص 388؛ تفسیر نمونه، ج‏24، ص 427 و 428

[2] ترجمه تفسیر مجمع البیان، ج‏12، ص 260؛ مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏5، ص 380 و 381

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.