یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

معروف است: «مورچه گمان مى ‏کند که پروردگارش مانند او دو شاخک دارد»![1]

حتی بعضی این کلام را با عنوان حدیث یاد کرده اند.[2]

 

این تعبیر حکایت از نکتۀ مهمی دارد و آن اینکه عقل بشر معمولی از درک و توصیف خداوند متعال عاجز است و لازم است با بهره گرفتن از انبیاء و ائمه علیهم‌السلام که عارفین به حق خداوند ذوالجلال هستند، پروردگارش را بشناسد.

 

خداوند تبارک و تعالی، هم از حیث ذات و هم از حیث کمالات، نامحدود است و منزه هرگونه عیب و نقص می‌باشد. لذا نباید او را با اوصافی ستود که ناشی از اوهم و عقول نارسای بشر معمولی بوده و با ساحت کبرائی پروردگار سازگار نیست.

اینجاست که بیانات معصومین علیهم السلام به مدد عفل بشر می‌آیند و خداوند را به صورت صحیح به او می‌شناساند.

 

کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبۀ آغازین نهج‌البلاغه که در توصیف پروردگار متعال ایراد شده است، نمونه‌ای از این بیانات است:

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَا یَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا یُحْصِی نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا یُؤَدِّی حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ الَّذِی لَا یُدْرِکُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا یَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ الَّذِی لَیْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لَا نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لَا وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لَا أَجَلٌ مَمْدُودٌ ... کَائِنٌ لَا عَنْ حَدَثٍ مَوْجُودٌ لَا عَنْ عَدَمٍ مَعَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَیْرُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ لَا بِمُزَایَلَةٍ فَاعِلٌ لَا بِمَعْنَى الْحَرَکَاتِ وَ الْآلَةِ‏»[3]

سپاس خداوندى را که سخنوران از ستودن او عاجزند؛ و حسابگران از شمارش نعمت‏هاى او ناتوان؛ و تلاشگران از اداى حق او درمانده‏اند. خدایى که افکار ژرف اندیش، ذات او را درک نمى‏کنند و دست غوّاصان دریاى علوم به او نخواهد رسید. پروردگارى که براى صفات او حدّ و مرزى وجود ندارد و تعریف کاملى نمى‏توان یافت و براى خدا وقتى معیّن، و سرآمدى مشخّص نمى‏توان تعیین کرد. خدا همواره بوده و از چیزى به وجود نیامده است. با همه چیز هست، نه اینکه همنشین آنان باشد؛ و با همه چیز فرق دارد نه اینکه از آنان جدا و بیگانه باشد. انجام دهنده همه کارهاست، بدون حرکت و ابزار و وسیله؛ بیناست حتّى در آن هنگام که پدیده‏اى وجود نداشت.[4]



[1] مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، ج‏9، ص: 257

[2] تفسیر نمونه، ج19، ص 171

[3] نهج البلاغة (نسخۀ صبحی صالح) ؛ص 39 و 40

[4] نهج البلاغة؛ ترجمه دشتى؛ ص 33

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.