یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


یکی از فقهاء و راویان بزرگ شیعه که در قبرستان معروف به قبرستان شیخان قم دفن شده است، «زکریا بن آدم القمی» است.

مرحوم شیخ طوسی این عالم بزرگوار را جزء اصحاب سه امام معصوم یعنی حضرت امام صادق و حضرت امام رضا و حضرت امام جواد علیهم السلام معرفی کرده است.[1]

 

از علی بن المُسَیِّب نقل شده که به امام رضا علیه‌السلام عرض کردم: «فاصله بین من و شما خیلى زیاد است و نمیتوانم همیشه خدمتتان برسم؛ مسائل و دستورات دین را از چه کسى اخذ کنم»؟ حضرت فرمود:

«مِنْ زَکَرِیَّا بْنِ آدَمَ الْقُمِّیِّ الْمَأْمُونِ عَلَى الدِّینِ وَ الدُّنْیَا»[2]

معالم دینت را از زکریا بن آدم قمى اخذ کن که او شخص مورد اعتماد در دین و دنیا است.

 

در حکایتی دیگر، محمّد بن اسحاق و حسن بن محمّد گفته اند: سه ماه پس از وفات زکریا بن آدم عازم حج شدیم. نامه حضرت جواد علیه اسلام در بین راه به ما رسید که در آن نوشته شده بود:

«ذُکِرَتْ مَا جَرَى مِنْ قَضَاءِ اللَّهِ تَعَالَى فِی الرَّجُلِ الْمُتَوَفَّى رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیْهِ یَوْمَ وُلِدَ وَ یَوْمَ قُبِضَ وَ یَوْمَ یُبْعَثُ حَیّاً، فَقَدْ عَاشَ أَیَّامَ حَیَاتِهِ عَارِفاً بِالْحَقِ‏ قَائِلًا بِهِ‏ صَابِراً مُحْتَسِباً لِلْحَقِ‏، قَائِماً بِمَا یَجِبُ لِلَّهِ عَلَیْهِ وَ لِرَسُولِهِ، وَ مَضَى رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیْهِ غَیْرَ نَاکِثٍ وَ لَا مُبَدِّلٍ، فَجَزَاهُ اللَّهُ أَجْرَ نِیَّتِهِ وَ أَعْطَاهُ خَیْرَ أُمْنِیَّتِهِ‏»[3]

جریان قضاى پروردگار در مورد زکریا بن آدم یعنی وفاتش ذکر شد. خدای او را رحمت کند در روزی که زاده شد و روزی که مُرد و روزی که زنده مبعوث خواهد شد. او در دوران زندگی‌اش عارف، معتقد و پایبند به حق زیست و نسبت به آنچه در نزد خدا و رسولش واجب است قیام نمود. او -که رحمت خدا بر او باد- در حالی از دنیا رحلت نمود که پیمانی را نشکست و حکمی را تبدیل نکرد. پس خداوند بر وی اجر نیت (نیکش) و آرزویش را به بهترین نحو برآورده نماید.

 

از خود زکریا بن آدم نیز روایت شده که: «به حضرت رضا علیه‌السلام عرض کردم قصد دارم از میان اهل بیت خودم خارج شوم، چرا که مردم نادان زیاد شده‏اند». حضرت فرمود:

«لَا تَفْعَلْ فَإِنَّ أَهْلَ بَیْتِکَ یُدْفَعُ عَنْهُمْ بِکَ، کَمَا یُدْفَعُ‏ عَنْ‏ أَهْلِ‏ بَغْدَادَ بِأَبِی‏ الْحَسَنِ‏ الْکَاظِمِ (ع)»[4]

این کار را نکن؛ به واسطۀ تو از خاندانت دفاع مى‏ شود، همانطور که به واسطۀ حضرت موسى بن جعفر علیه‌السلام از اهالى بغداد دفاع مى‏شود!

ظاهراً مراد از فرمایش فوق این است که همانطور که خداوند بلاها و مصائب سخت را از اهالی بغداد به خاطر حضرت امام کاظم علیه السلام دفع می‌کند، این بلاها را به واسطۀ زکریا ابن آدم از خاندان او که اهل قم بودند دفع می‌نماید.



[1] معجم‏رجال‏الحدیث، ج7،  ص 271

[2] رجال الکشی - إختیار معرفة الرجال ؛ ص 595

[3] رجال الکشی - إختیار معرفة الرجال ؛ ص 595

[4] رجال الکشی - إختیار معرفة الرجال ؛ ص 594

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.