ریشۀ تمام اصلاحات فردى و اجتماعى از زبان قرآن کریم
خداوند در آیهای از قرآن کریم یک مسئله را به عنوان تنها موعظه و سفارش خود به بندگان معرفی کرده و میفرماید:
«قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا»[1]
(ای پیامبر) بگو: من شما را فقط با یک جمله پند مى دهم و آن اینکه دودو و یک یک براى خدا به پا خیزید، سپس بیندیشید.
تعبیر به «واحدة» (تنها یک چیز) مخصوصاً با تاکید به وسیله «انّما» اشاره گویایى است به این واقعیت که ریشۀ تمام اصلاحات فردى و اجتماعى[2] در قیام براى خدا و تفکر است؛ چرا که اگر هدف خدا باشد و افکار مردم بیدار شود، در برابر استعمار و استثمار و ستم مىایستند و با اجراى احکام الهى، عدالت را اجرا مىکنند و خود و جامعه را به سوى سعادت رهنمون مىشوند.[3]
مقصود از «قیام براى خدا» عبارت است از: اداء حقوق خداوند، وفاء نمودن به عهده ای الهی، خالص کردن اعمال برای رضایت خداوند و دعوت به سوی خداوند با کردار و گفتار.[4]
تعبیر به «دو نفر» و «یک نفر» در آیه، یا اشاره به آن است که برنامۀ قیام گاهى انفرادى و گاهى با همکارى دیگران انجام مى شود و یا اشاره به آن است که افکار خود را انفرادى و جمعى (یعنى با مشورت) به کار اندازید و با هم اندیشى براى خدا قیام کنید.[5]