یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


در آیه‌ای از قرآن کریم، خداوند یکی از دلایل وحدانیت خود را آفرینش بی بدیل خود معرفی کرده و می فرماید:

«خَلَقَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها وَ أَلْقى‏ فِی الْأَرْضِ رَواسِیَ أَنْ تَمیدَ بِکُمْ وَ بَثَّ فیها مِنْ کُلِّ دابَّةٍ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَنْبَتْنا فیها مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَریمٍ»

آسمان ‏ها را بدون هیچ ستونى که آن را ببینید آفرید، و در زمین کوه ‏هایى استوار افکند تا مبادا [زمین‏] شما را بجنباند، و در آن از هرگونه جنبنده ‏اى پراکنده ساخت، و از آسمان آبى فروفرستادیم و [به وسیله آن‏] از هر نوع [روییدنى‏] نیکو در آن رویاندیم.

 

در این آیه، خداوند پنج نوع از آفرینش پروردگار که پیوند ناگسستنى با هم دارند[1] را بیان نموده که عبارتند از:

1. آفرینش آسمان‌ها و برافراشتن آن‌ها بدون ستون و تکیه‌گاهی که قابل مشاهده باشند.

2. آفرینش کوه ‏ها براى حفظ ثبات زمین

3. آفرینش انواع جنبندگان

4. نزول آب (باران) از آسمان

5. انواع گوناگونى از جفت‌هاى گیاهان پر ارزش‏

 

خداوند بعد از بیان این نشانه‌ها، به نوعی در مقام طلب هماوردی برمی‌آید و از مشرکان می‌خواهد که اگر به راستی خدایان آنان سزاوار الوهیت و پروردگاری است، نشان دهند که خدایانشان چه چیزی را خلق کرده اند؟!

«هذا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونی‏ ما ذا خَلَقَ الَّذینَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فی‏ ضَلالٍ مُبین»

این است آفرینش خدا. اینک به من نشان دهید آن‌ها که غیر از او هستند چه آفریده‏اند؟ [هیچ!] بلکه این ستمکاران در گمراهى آشکارى هستند.

از آنجا که اگر طبق گفتۀ مشرکین تدبیر عالم به دست خدایان ایشان است، باید آن‌ها نیز همچون پروردگار متعال، چنین خلقت و تدبیرى داشته باشند و چون خلقتى ندارند تدبیرى نیز ندارند. پس هیچ معبودى غیر از او نیست و هیچ ربّى سواى او وجود ندارد. ولی خود مشرکین هم معترفند که خدایان آنان هیچ گونه خلقتی ندارند.[2] بنابراین آنان به خاطر مشرک بودنشان در گمراهی آشکار هستند.



[1] تفسیر نمونه، ج‏17، ص 28

[2] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏16، ص 212

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.