یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر[1]

نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتی ها و گناه بازمى‏دارد

  

با توجه با آیه شریفه موردبحث، خداوند یکی از آثار نماز را دوری از فحشا و منکر بیان کرده است.

 

در اینکه مراد از فحشاء و منکر چیست، راغب در مفردات گفته است:

الفَحْشَاءُ: ما عظم قبحه من الأفعال و الأقوال (فحشاء، کردار و گفتار زشتى است که زشتیش بزرگ باشد)

المُنْکَرُ: کلُّ فِعْلٍ تحکُم العقولُ الصحیحةُ بقُبْحِهِ، أو تتوقَّفُ فی استقباحِهِ و استحسانه العقولُ، فتحکم بقبحه الشّریعة[2] (منکر، هر کارى که عقل یا شرع آن را قبیح بشمارد)

مراد از این بازدارى هم طبق فرمایش علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، «بازدارى طبیعت نماز از فحشاء و منکر است»[3]

 

سؤال: نماز چگونه انسان را از فحشاء و منکر بازمی‌دارد؟

جواب: با توجه به مفاهیم و آموزه‌هایی که در شرایط، آداب، اعمال و ارکان نماز وجود دارد، انسان در صورت توجه به این مفاهیم، روح خود را متوجه به مبدأ و معاد نموده و با استعانت از خداوند، قرار گرفتن در صراط مستقیم و دوری از ضلالت و مغضوب حضرت احدیت واقع نشدن را آرزو می‌کند. علاوه بر این جسم خود را با روح خود هماهنگ کرده و تلاش می‌کند رعایت حال خضوع و خشوع در برابر ایزد منان نماید. تا جایی که سعی می‌کند این برنامه را در برنامه عملی خود پیاده کند و از زشتی‌ها اجتناب کند.

روشن است که اگر انسان این سلوک را در برنامه روزانه خود داشته باشد، به‌مرور زمان این نماز اثرات خود را بر نمازگزار خواهد گذاشت و ملکه اجتناب از فحشاء و منکر در وی ایجاد می‌شود.

البته مشخص است که مراد از بازدارندگی نماز به نحو اقتضاء است؛ نه به نحو علیت تامه. وگرنه تا زمانی که موانعی ازجمله عدم وجود عزم بر ترک معصیت و فراهم کردن مقدمات معصیت برطرف نشود، نماز به معنی واقعی اثرات خود را نمی‌گذارد. تا آنجا که اجتناب از فحشاء و منکر شرط قبولی نماز خوانده‌شده است.

همچنانکه از حضرت امام صادق علیه‌السلام روایت‌شده که فرمودند:

«من أحب أن یعلم قبلت صلوته أم لم تقبل فلینظر هل منعته صلوته عن الفحشاء و المنکر فبقدر ما منعته قبلت صلوته»[4]

هرکس دوست دارد تا بداند آیا نمازش قبول شده است یا نه، نگاه کند به اینکه آیا نمازش او را از فحشاء و منکر بازمی‌دارد یا نه. پس به آن اندازه که از فحشاء و منکر اجتناب می‌کند، به همان مقدار نمازش مورد قبول است.

 

هرچند باوجود موانع نیز نماز خالی از اثر نیست، ولی آن اثرات واقعی که دوری از فحشاء و منکر ازجمله آن‌هاست ظاهر نخواهد شد.

 

در روایتی آمده است که جوانى از انصار نماز را با پیامبر صلّی الله علیه و آله ادا مى‏کرد. اما مرتکب گناهان زشتى می‌شد.

جریان این جوان را به پیامبر صلّی الله علیه و آله عرض کردند. حضرت فرمودند:

«ان صلاته تنهاه یوما»: (سرانجام نمازش روزى او را از این اعمال پاک مى‏کند).[5]

در روایتی دیگر به آن حضرت عرض کردند: فلان شخص در روز دزدی و در شب نماز می‌خواند. حضرت فرمودند: «ان صلوته لتردعه» (همانا سرانجام نمازش او را از دزدی کردن بازمی‌دارد)[6]



[1] سوره عنکبوت آیه 45

[2] المفردات فی غریب القرآن؛ راغب اصفهانی

[3] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏16، ص 133

[4] تفسیر نور الثقلین، ج‏4، ص 162

[5] همان مدرک

[6] همان مدرک

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.