یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

عمری بیش از هزار سال!

جمعه, ۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰ ب.ظ

ای پیرترین جوان تاریخ بیا


با توجه به اینکه حضرت در سال دویست وپنجاه و پنج هجری قمری متولد شده اند، بنابراین سن شریف ایشان تا امروز حدود 1185 سال است.

سوال اینجاست که آیا امکان دارد کسی چنین عمر طولانی داشته باشد؟

 

جواب اول: قدرت نامحدود خداوند

قدرت خداوند نامحدود است و میتواند هرکس را تا هر زمان که بخواهد زنده نگه دارد. همان خدایی که انسان را از شیء ناچیزی می آفریند و او را  سالها زنده نگه میدارد، قادر است انسان را تحت تربیت و محافظت خودش تا مدتهای طولانی زنده نگه دارد. هرچند این طول عمر، خلاف عادت است؛ ولی امر محالی نیست.

لذا خداوند درباره حضرت یونس علیه السّلام میفرماید:

فَلَوْ لا أَنَّهُ کانَ مِنَ الْمُسَبِّحین؛ لَلَبِثَ فی‏ بَطْنِهِ إِلى‏ یَوْمِ یُبْعَثُون.[1]

اگر او از زمره تسبیح ‏کنندگان نبود، قطعاً تا روزى که برانگیخته مى‏شوند، در شکم آن [ماهى‏] مى‏ماند.[2]

 

 

جواب دوم: گواهی تاریخ بر وجود انسانهایی با عمرهای طولانی

یکی از راه های پی بردن به امکان طول عمر امام زمان علیه السّلا،م مطالعه تاریخ افرادیست که عمر طولانی داشته اند. در روایات به بعضی از این افراد که معمّر بوده و جزء انبیاء بودند اشاره شده است.

از امام صادق علیه السلام نقل شده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

عَاشَ أَبُو الْبَشَرِ آدَمُ علیه‏ السّلام تِسْعَمِائَةٍ وَ ثَلَاثِینَ سَنَةً وَ عَاشَ نُوحٌ علیه‏ السّلام أَلْفَیْ سَنَةٍ وَ أَرْبَعَمِائَةِ سَنَةٍ وَ خَمْسِینَ سَنَةً وَ عَاشَ إِبْرَاهِیمُ علیه‏ السّلام مِائَةً وَ خَمْساً وَ سَبْعِینَ سَنَةً وَ عَاشَ إِسْمَاعِیلُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ علیه‏ السّلام مِائَةً وَ عِشْرِینَ سَنَةً وَ عَاشَ إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِیمَ علیه‏ السّلام مِائَةً وَ ثَمَانِینَ سَنَةً وَ عَاشَ یَعْقُوبُ بْنُ إِسْحَاقَ مِائَةً وَ عِشْرِینَ سَنَةً وَ عَاشَ یُوسُفُ بْنُ یَعْقُوبَ علیه‏ السّلام مِائَةً وَ عِشْرِینَ سَنَةً وَ عَاشَ مُوسَى علیه‏ السّلام مِائَةً وَ سِتّاً وَ عِشْرِینَ سَنَةً وَ عَاشَ هَارُونُ علیه‏ السّلام مِائَةً وَ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِینَ سَنَةً وَ عَاشَ دَاوُدُ علیه‏ السّلام مِائَةَ سَنَةٍ مِنْهَا أَرْبَعُونَ سَنَةً مُلْکُهُ وَ عَاشَ سُلَیْمَانُ بْنُ دَاوُدَ علیه‏ السّلام سَبْعَمِائَةٍ وَ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ سَنَةً. [3]

آدم‏ ابو البشر علیه السّلام نهصد و سى سال زندگانى کرد و نوح علیه السّلام دو هزار و چهار صد و پنجاه سال و ابراهیم علیه السّلام صد و هفتاد و پنج سال و اسماعیل بن ابراهیم علیهما السّلام صد و بیست سال و اسحاق بن ابراهیم صد و هشتاد سال و یعقوب بن اسحاق صد و بیست سال و یوسف بن یعقوب علیهما السّلام صد و بیست سال و موسى علیه السّلام صد و بیست و شش سال و هارون علیه السّلام صد و سى و سه سال و داود علیه السّلام صد سال و پادشاهى او چهل سال بود و سلیمان بن داود علیهما السّلام هفتصد و دوازده سال زندگانى کرد.

 

علاوه براین محققین با مطالعه در مطالعاتشان بر روی موجودات زنده غیر از انسان به این نتیجه رسیده اند که گیاهان و حیوانات بسیاری با طول عمرهای بسیار بالا وجود داشته و دارند.

بنابراین با مطالعه این موارد استبعاد طول عمر چند صدسالۀ حضرت موعود برطرف میشود.

 

جواب سوم: تأثیر عوامل متعدد در طول عمر انسان

چند عامل در طول عمر انسان مؤثرند که عبارتند از: عامل ارث، محیط، نوع شغل و مقدار کار، کیفیت تغذیه.

متخصصین معتقدند که اگر این عوامل کنترل شوند، طول عمر انسان تاحدود زیادی قابل افزایش است. ولذا عمر انسانها برحسب اقلیم، آب و هوا، نژاد، ارث و نوع زندگی و نیز در اعصار مختلف متفاوت است.[4]

 

 

معرفی کتاب برای مطالعۀ بیشتر:

دادگستر جهان؛ ابراهیم امینی؛ ص173

موعود شناسی و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی؛ ص 507



[1] سوره صافات آیه 143 و 144

[2] برگرفته از «موعود شناسی و پاسخ به شبهات»؛ علی اصغر رضوانی

 [3]کمال الدین و تمام النعمة ؛ ج‏2 ؛ ص523

[4] برگرفته از کتاب «دادگستر جهان»؛ ابراهیم امینی

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.