یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

گزارشی از فساد یزید!

يكشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۰۱:۵۸ ق.ظ

در سال 63 هجری قمری حدود دو سال پس از واقعه عاشورا، در مدینه قیامی بر ضد حکومت یزید صورت گرفت.

یکی از دلایل این قیام افشاء شدن چهرۀ واقعی یزید برای مردم مدینه بود.

برای اینکه به جزئیات این افشاگری پی ببریم کافی است گزارش‌ها فرستادگان مردم مدینه به دربار یزید را مطالعه کنیم. اینجاست که فساد یزید و نامشروع بودن حکومت او بیش‌ازپیش پی خواهیم برد.


این فرستادگان هنگام بازگشت از شام، یزید را این‌گونه توصیف کردند:

«ما از نزد شخصی آمده‌ایم که دین ندارد؛ شراب‌خوار و سرگرم سازوآواز است؛ سگ بازی می‌کند؛ زنان در مجلسش آواز می‌خوانند و خودش با بدکاران شب‌نشینی می‌کند».1


«عبدالله بن حنظلة» فرزند حنظلة غسیل الملائکه که یکی از فرستاده شدگان مردم مدینه به شام بود، در گزارش خود از یزید گفت:

«من از نزد شخصی آمده‌ام که اگر هیچ‌کس با من همکاری نکند، به کمک پسرانم به جنگ او خواهم رفت. او (یزید) به من پول‌ها و هدایای فراوانی بخشید و مرا بسیار تکریم کرد؛ ولی من عطایای او را فقط به این منظور پذیرفتم که درراه نبرد با او خرج کنم».2


منذر بن زبیر نیز گفت:

«به خدا سوگند، یزید شراب می‌خورد و چنان مست می‌شود که متوجه گذشت زمان نمی‌شود و نمازش از دست می‌رود».3



پی نوشت:

1. تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء علیه‌السلام (مهدی پیشوایی و گروهی از پژوهشگران)، ج 2، ص 249

2. همان منبع

3. همان منبع

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.