یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


«وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُون»[1]

خداوند بنا ندارد ایشان را با اینکه تو در میانشان هستى و ما دام که استغفار مى‏کنند عذاب کند.


با توجه به این آیه، خداوند دو چیز را مانع از نزول عذاب بر جمیع امت اسلام معرفی کرده است:

1. وجود و حیات رسول خدا 

صلی‌الله‌علیه‌وآله 

2. استغفار از گناهان

 

 چند نکته:

1. منظور از عذابی که به خاطر وجود رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در میان امت مسلمانان، از مسلمانان دفع شده است، عذابى آسمانى و عذابی است که موجب استیصال (ریشه کن شدن) آنان می‌شود؛ مانند آن عذاب‌هایى که در امت‏هاى انبیاى گذشته جریان داشت‏؛ و برداشته شدن این عذاب عمومی منافاتی با نزول عذاب بر بعضی از ایشان ندارد.[2]

2. برداشته شدن عذاب عمومی از امت مسلمانان به خاطر وجود رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در میان آنان، جلوه ای از «رحمة للعالمین» بودن آن حضرت است.

3. یکی از پیام های مهم این آیه، تأثیر استغفار از گناهان در دفع عذاب‌هایی است که مسلمانان به خاطر ارتکاب معاصی سزاوار آن عذاب‌ها شده‌اند.

 

از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز روایت‌شده که در ضمن بیان آیۀ فوق، فرمودند:

«کَانَ فِی الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکُوا بِهِ»

دو چیز در زمین مایۀ امان از عذاب خدا بودند؛ یکى از آن دو برداشته شد؛ پس دیگرى را بگیرید و بدان چنگ زنید.

أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِی رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)

امّا امانى که برداشته شد، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بود.

وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِی فَالاسْتِغْفَارُ

و امّا امانى که مانده است، طلب آمرزش از خداوند است.[3]



[1] سوره انفال، آیه 33

[2] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص 68

[3] نهج البلاغة ؛ نسخه صبحی صالح ؛ حکمت 88

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.