یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها


«وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُون»[1]

خداوند بنا ندارد ایشان را با اینکه تو در میانشان هستى و ما دام که استغفار مى‏کنند عذاب کند.


با توجه به این آیه، خداوند دو چیز را مانع از نزول عذاب بر جمیع امت اسلام معرفی کرده است:

1. وجود و حیات رسول خدا 

صلی‌الله‌علیه‌وآله 

2. استغفار از گناهان

 

 چند نکته:

1. منظور از عذابی که به خاطر وجود رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در میان امت مسلمانان، از مسلمانان دفع شده است، عذابى آسمانى و عذابی است که موجب استیصال (ریشه کن شدن) آنان می‌شود؛ مانند آن عذاب‌هایى که در امت‏هاى انبیاى گذشته جریان داشت‏؛ و برداشته شدن این عذاب عمومی منافاتی با نزول عذاب بر بعضی از ایشان ندارد.[2]

2. برداشته شدن عذاب عمومی از امت مسلمانان به خاطر وجود رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در میان آنان، جلوه ای از «رحمة للعالمین» بودن آن حضرت است.

3. یکی از پیام های مهم این آیه، تأثیر استغفار از گناهان در دفع عذاب‌هایی است که مسلمانان به خاطر ارتکاب معاصی سزاوار آن عذاب‌ها شده‌اند.

 

از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز روایت‌شده که در ضمن بیان آیۀ فوق، فرمودند:

«کَانَ فِی الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکُوا بِهِ»

دو چیز در زمین مایۀ امان از عذاب خدا بودند؛ یکى از آن دو برداشته شد؛ پس دیگرى را بگیرید و بدان چنگ زنید.

أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِی رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)

امّا امانى که برداشته شد، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بود.

وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِی فَالاسْتِغْفَارُ

و امّا امانى که مانده است، طلب آمرزش از خداوند است.[3]



[1] سوره انفال، آیه 33

[2] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص 68

[3] نهج البلاغة ؛ نسخه صبحی صالح ؛ حکمت 88

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">