یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


با ایجاد فضای رعب و تهدید توسط ابن زیاد و بیعت شکنی که از سوی مردم کوفه صورت گرفت، حضرت مسلم بن عقیل تنها ماند و غریبانه به شهادت رسید.

سؤال اینجاست که باوجود افرادی همچون «حبیب بن مُظاهِر» و «مُسلِم بن عِوسَجَة» در کوفه که از سران شیعیان کوفه و دارای ایمان راسخ و فضائل فراوانی بودند، چرا حضرت مسلم در کوفه بی‌پناه ماند و کسی به یاری‌اش نرسید؟

 

در جواب این سؤال باید بگوییم افرادی همچون حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجة در جریان نهضت عاشورا امتحان خود را به‌خوبی پس دادند و این را در وفاداری خود به حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام و مسلم بن عقیل و نیز با ایثار و جان‌فشانی‌شان در روز عاشورا نشان دادند. لذا نمی‌توان غربت و تنهایی حضرت مسلم را ناشی کوتاهی این شخصیت‌ها دانست. بلکه برای این مسئله می‌توان احتمالات دیگری داد؛ مثلاً:

الف) احتمال دارد در زمان تنهایی مسلم، عمّال ابن زیاد رابطۀ این شخصیت‌ها با حضرت مسلم را قطع کرده و مانع از یاری‌رسانی به حضرت مسلم شده بودند.

ب) شاید در زمان تنهایی مسلم اصلاً ایشان در کوفه نبودند و برای یاری امام علیه‌السلام از کوفه خارج‌ شده بودند.

ج) احتمال دارد با توجه به شرایط پیش‌آمده، یاری این افراد نفعی به حال نهضت نداشت و مصلحت در حفظ جان این شخصیت‌ها برای ملحق شدن به امام علیه‌السلام بود.

 

 

برای مطالعۀ بیشتر مراجعه شود به:

تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء علیه‌السلام (مهدی پیشوایی و جمعی از تاریخ‌پژوهان)، ج1، ص569

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.