یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

حکمت «رمی جمرات» در مراسم حج

جمعه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۴ ق.ظ


در روایتی آمده است:

وقتی حضرت ابراهیم علیه‌السلام به «مشعرالحرام» آمد تا پسرش را قربانى کند، شیطان به دنبال او شتافت.

ابراهیم علیه‌السلام به محل «جمره اولى» آمد. شیطان نیز به دنبال او آمد تا به ایشان تعرض کند. آن حضرت هفت سنگ به او پرتاب کرد.

هنگامی‌که ابراهیم علیه‌السلام به‏ «جمره دوم» رسید، باز شیطان را مشاهده نمود. هفت سنگ دیگر بر او انداخت.

تا اینکه ابراهیم علیه‌السلام به «جمره عقبه» آمد. هفت سنگ دیگر بر او زد (و او را براى همیشه از خود مأیوس ساخت).

این سنگ انداختن در این مواضع ازجمله مناسک حج شد.[1]

 

رمی جمرات (سنگ زدن به سه ستون سنگى مخصوصى که حجاج در مراسم حج آن‌ها را سنگ‌باران مى ‏کنند و در هر بار هفت‌ سنگ با مراسم مخصوص به آن‌ها مى ‏زنند) یادآور خاطره مبارزه حضرت ابراهیم علیه‌السلام قهرمان توحید با وسوسه‏ هاى شیطان است که سه بار بر سر راه او ظاهر شد و تصمیم داشت او را در این میدان «جهاد اکبر» گرفتار سستى و تردید کند؛ اما هر زمان ابراهیم قهرمان او را با سنگ از خود دور ساخت. مفهوم این مراسم این است که همه شما نیز در طول عمر در میدان جهاد اکبر با وسوسه ‏هاى شیاطین روبرو هستید و تا آن‌ها را سنگسار نکنید و از خود نرانید پیروز نخواهید شد.[2]



[1] روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، ابوالفتوح رازى، ج ‏16، ص 220 (با اندکی تغییر در عبارات)

[2] ؛ تفسیر نمونه ؛ ج‏19 ؛ ص 126

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.