یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

علل شکست مسلمانان در جنگ اُحد

جمعه, ۷ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۰۰ ب.ظ

با توجه به آیات 139 الی 143 سوره آل‌عمران می‌توان به برخی از عوامل شکست مسلمانان در جنگ احد پی برد.

به‌طور خلاصه، چند عامل مهم دست‌به‌دست هم دادند و این حادثه غم‏ انگیز و درعین‌حال عبرت ‏آور را به وجود آوردند:


1- اشتباه محاسبه ‏اى که براى بعضى از تازه‌مسلمانان در درک مفاهیم اسلام پیدا شده بود سبب شد که آن‌ها خیال کنند تنها ابراز ایمان براى پیروزى کافى است و بنابراین است که خداوند در تمام میدان‌های جنگ به‌وسیله امدادهاى غیبى از آن‌ها حمایت کند و به‌این‌ترتیب سنت الهى را در عوامل پیروزى طبیعى و انتخاب نقشه ‏هاى صحیح و تهیه وسایل لازم به دست فراموشى سپردند.


2- عدم انضباط نظامى و مخالفت با فرمان مؤکد پیغمبر ص دایر به ماندن تیراندازان در سنگر حساس خود عامل مهم دیگرى براى این شکست بود.


3- دنیاپرستی جمعى از مسلمانان تازه‌کار که جمع ‏آورى غنائم جنگى را بر تعقیب دشمن ترجیح دادند و اسلحه بر زمین گذاشته براى اینکه از دیگران عقب نیافتند به تلاش پرداختند، سومین عامل شکست بود تا بدانند در راه خدا و به هنگام جهاد مقدس باید این مسائل به‌کلی فراموش شود.


4- غرور ناشى از پیروزى درخشان میدان بدر تا آنجا که فکر قدرت دشمن را از سر بیرون کرده بودند و تجهیزات او را ناچیز مى ‏پنداشتند چهارمین عامل شکست بود.

 

منبع: تفسیر نمونه، ج‏3، ص 112 و 113

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.