جلوهای از تجسم اعمال انسان در روز قیامت
درسی از صفحه هفتاد و هشتم قرآن کریم
خداوند متعال در قرآن کریم قُبح خوردن مال یتیم را چنین بیان میفرماید که:
«إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً» (سوره نساء، آیه 10)
«کسانى که اموال یتیمان را به ناحق تصرف مى کنند (در حقیقت) در شکمشان تنها آتش مى خورند».
مرحوم علامه طباطبایى این آیه را دلیل بر تجسّم اعمال انسان در قیامت دانسته است.[1] به این معنا که چهره ى باطنی و حقیقی خوردن مال یتیم در دنیا، به صورت خوردن آتش در قیامت ظاهر میشود.
خوردن اموال یتیمان، هرگونه تصرّف غیرمجاز و تصاحب اموال یتیمان را شامل مى شود. البته اگر تصرف، مجاز و مفید به حال یتیم باشد و ستم به شمار نیاید، اشکال ندارد.[2]
دلیل اینکه خداوند خوردن مال یتیم را به صورت خوردن آتش معرفی کرده این است که «توجه به تجسّم اعمال و چهره ى زشت گناهان یکى از راه هاى پیشگیرى از خلافکارى است».[3]