نقاط اشتراک و افتراق میان انسان و سایر موجودات عالم
برخلاف باور بعضی از انسانها که جمادات و حیوانات غیر انسان را فاقد عقل و شعور و اختیار میدانند، به نص قرآن کریم، سایر حیوانات و حتی جمادات هم دارای عقل، خرد، اختیار و گرایش به توحید هستند. بهعنوان نمونه برخی از این آیات را بیان میکنیم.
دلیل اختیار:
ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ وَ هِیَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قالَتا أَتَیْنا طائِعین (سوره فصّلت، آیه 11)
سپس آهنگِ [آفرینشِ] آسمان کرد و آن بخارى بود. پس به آن و به زمین فرمود: «خواه یا ناخواه بیایید.» آن دو گفتند: فرمانپذیر آمدیم.
دلیل گرایش به توحید:
أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبیحَهُ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُونَ (سوره نور، آیه 41)
آیا ندانسته اى که هر که [و هر چه] در آسمانها و زمین است براى خدا تسبیح مىگویند و پرندگان [نیز] درحالیکه در آسمان پر گشوده اند [تسبیح او مىگویند]؟ همه ستایش و نیایش خود را مى دانند و خدا به آنچه مىکنند داناست.
تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فیهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ إِنَّهُ کانَ حَلیماً غَفُوراً (سوره إسراء، آیه 44)
آسمانهای هفتگانه و زمین و هر کس که در آنهاست او را تسبیح مىگویند و هیچچیز نیست مگر اینکه در حال ستایش، تسبیح او مىگوید، ولى شما تسبیح آنها را درنمىیابید. بهراستیکه او همواره بردبار [و] آمرزنده است.
تسبیح و پرستندگی نشانۀ اختیار است و اختیار بدون درک کلیات معنا ندارد؛ زیرا موجود مختار تا نداند که آفرینندهای دارد که باید او را اطاعت کند، او را پرستش نمیکند
گفتگوی حضرت سلیمان با مورچه و هدهد هم دلیل دیگری بر این است که آنان دارای شعور، اختیار و عقل هستند.
تفاوت موجودات در شدت و ضعف قوای آنان است؛ یعنی همه آنها شعور و اختیار دارند ولی ادراک، اختیار و عقل آنان در مقایسه با ادراک، اختیار و عقل انسان ناچیز است.
عالی