یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

امام صادق علیه السلام به زراره فرمود که اگر زمان غیبت امام منتظَر را درک کردی (برای اینکه گمراه نشوی و بر اعتقاد صحیح نسبت به امام عصر ثابت قدم باشی) این دعا را بخوان:

«اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ‏ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی‏» (الکافی- چاپ إسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص337)

«خدایا خودت را به من بشناسان؛ زیرا تو اگر خود را به من نشناسانى، من رسولت را نخواهم شناخت. خدایا رسول خود را به من بشناسان؛ زیرا اگر تو رسول خود را به من نشناسانى حجت تو نخواهم شناخت. خدایا حجت خود را به من بشناسان زیرا اگر تو حجت خود را به من نشناسانى از دینم به در شوم و گمراه گردم».


از این روایت نورانی استفاده می‌شود که:

اولاً شناخت پیامبر الهی وابسته به شناخت خداوند است (زیرا همچنانکه با دلایل متعدد ثابت شده، تا زمانی که ویژگی‌های خداوند همچون لزوم لطف خدا بر بندگان و حکیم بودن او اثبات نشود، وجود پیام‌آوری از طرف خداوند برای هدایت بندگان اثبات نمی‌شود).

ثانیاً شناخت حجت الهی که خداوند با نصب او مقدمات هدایت بندگان را فراهم کرده و به وسیله او بر بندگان حجت را تمام کرده است، وابسته به شناخت رسول خداوند است (زیرا اگر کسی رسول الهی را درست بشناسد، خواهد فهمید که شئون و وظایف رسول خدا درباره هدایت بندگان، محدود به دوره و زمان خاص و مردم عصر خاصی نیست و لازم است بعد از رسول خدا کسی که کامل‌ترین افراد است جانشین او باشد تا همچون رسول الهی مردم را هدایت نماید. همچنین اگر کسی رسول الهی را با ویژگی عصمت و حکیم بودن بشناسد، خواهد فهمید که او مردم را برای زمان بعد از خودش بدون سرپرست رها نمی‌کند و لازم است کسی که سزاوارترین افراد به مقامت خلافت و امامت است را از طرف خداوند جانشین خود معرفی نماید).

ثالثاً هدایت و عدم گمراهی انسان وابسته به شناخت امام و حجت خدا بر بندگان است (زیرا با دلایل متعدد عقلی و نقلی اثبات شده است که هر کس امام خودش را نشناسد، از او پیروی نخواهد کرد و کسی که از امامش پیروی نکند، هدایت نخواهد یافت و در گمراهی غوطه ور می‌شود).

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.