یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

حکم فرش نجسی که به قالی‌شویی داده شده

سه شنبه, ۲ فروردين ۱۴۰۱، ۰۷:۱۱ ب.ظ

یکی از مطهِّرات، «غایب شدن مسلمان» است.

با این توضیح که اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگرى که مانند ظرف و فرش در اختیار او است نجس شود و آن مسلمان غائب گردد اگر انسان احتمال بدهد که آن چیز را آب کشیده پاک شده است اجتناب از آن لازم نیست.

(توضیح المسائل محشى - امام خمینى؛ ج‌1، مسأله 221؛ ص 132)

 

بنابراین فرشی که به قالیشویی یا هر مسلمان دیگر تحویل داده شده و متنجس بودن آن به اطلاع وی رسیده است، پس از دریافت، بنا بر طهارت آن گذاشته می شود؛ زیرا لازم است کار مسلمان حمل بر صحت گردد. و همین گونه است نسبت به هر چیز متنجس دیگری که برای تطهیر در اختیار مسلمان قرار داده شود.

(ماهنامه مبلغان، فروردین 1394 - شماره 188 , ربانی، سید جعفر).

 

البته بعضی از مراجع تقلید «غایب شدن مسلمان» را با شش شرط پاک کننده دانستهاند و فرمودهاند:

اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگرى که مانند ظرف و فرش در اختیار اوست نجس شود و آن مسلمان غائب گردد، با شش شرط پاک است:

اوّل: آن که آن مسلمان چیزى را که بدن یا لباسش را نجس کرده نجس بداند پس اگر مثلًا لباسش با رطوبت به بدن کافر ملاقات کرده و آن را نجس نداند بعد از غائب شدن او نمىشود آن لباس را پاک دانست.

دوّم: آن که بداند بدن یا لباسش به چیز نجس رسیده است.

سوّم: آن که انسان ببیند آن چیز را در کارى که شرط آن پاکى است استعمال مىکند، مثلًا ببیند با آن لباس نماز مىخواند.

چهارم: آن که احتمال برود که آن مسلمان بداند شرط کارى را که با آن چیز انجام مىدهد پاکى است، پس اگر مثلًا نداند که باید لباس نمازگزار پاک باشد و با لباسى که نجس شده نماز بخواند، نمىشود آن لباس را پاک دانست.

پنجم: آن که انسان احتمال دهد آن مسلمان چیزى را که نجس شده آب کشیده است، پس اگر یقین داشته باشد که آب نکشیده، نباید آن چیز را پاک بداند و نیز اگر نجس و پاک در نظر آن مسلمان فرق نداشته باشد، پاک دانستن آن چیز محلّ اشکال است.

ششم: آن که آن مسلمان بالغ، یا ممیّز طهارت و نجاست باشد.

(توضیح المسائل محشى - امام خمینى؛ ج‌1، فتوای آیت الله خویی و آیت الله تبریزی؛ ص 132 و 133)

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.