یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

حکم فرش نجسی که به قالی‌شویی داده شده

سه شنبه, ۲ فروردين ۱۴۰۱، ۰۷:۱۱ ب.ظ

یکی از مطهِّرات، «غایب شدن مسلمان» است.

با این توضیح که اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگرى که مانند ظرف و فرش در اختیار او است نجس شود و آن مسلمان غائب گردد اگر انسان احتمال بدهد که آن چیز را آب کشیده پاک شده است اجتناب از آن لازم نیست.

(توضیح المسائل محشى - امام خمینى؛ ج‌1، مسأله 221؛ ص 132)

 

بنابراین فرشی که به قالیشویی یا هر مسلمان دیگر تحویل داده شده و متنجس بودن آن به اطلاع وی رسیده است، پس از دریافت، بنا بر طهارت آن گذاشته می شود؛ زیرا لازم است کار مسلمان حمل بر صحت گردد. و همین گونه است نسبت به هر چیز متنجس دیگری که برای تطهیر در اختیار مسلمان قرار داده شود.

(ماهنامه مبلغان، فروردین 1394 - شماره 188 , ربانی، سید جعفر).

 

البته بعضی از مراجع تقلید «غایب شدن مسلمان» را با شش شرط پاک کننده دانستهاند و فرمودهاند:

اگر بدن یا لباس مسلمان یا چیز دیگرى که مانند ظرف و فرش در اختیار اوست نجس شود و آن مسلمان غائب گردد، با شش شرط پاک است:

اوّل: آن که آن مسلمان چیزى را که بدن یا لباسش را نجس کرده نجس بداند پس اگر مثلًا لباسش با رطوبت به بدن کافر ملاقات کرده و آن را نجس نداند بعد از غائب شدن او نمىشود آن لباس را پاک دانست.

دوّم: آن که بداند بدن یا لباسش به چیز نجس رسیده است.

سوّم: آن که انسان ببیند آن چیز را در کارى که شرط آن پاکى است استعمال مىکند، مثلًا ببیند با آن لباس نماز مىخواند.

چهارم: آن که احتمال برود که آن مسلمان بداند شرط کارى را که با آن چیز انجام مىدهد پاکى است، پس اگر مثلًا نداند که باید لباس نمازگزار پاک باشد و با لباسى که نجس شده نماز بخواند، نمىشود آن لباس را پاک دانست.

پنجم: آن که انسان احتمال دهد آن مسلمان چیزى را که نجس شده آب کشیده است، پس اگر یقین داشته باشد که آب نکشیده، نباید آن چیز را پاک بداند و نیز اگر نجس و پاک در نظر آن مسلمان فرق نداشته باشد، پاک دانستن آن چیز محلّ اشکال است.

ششم: آن که آن مسلمان بالغ، یا ممیّز طهارت و نجاست باشد.

(توضیح المسائل محشى - امام خمینى؛ ج‌1، فتوای آیت الله خویی و آیت الله تبریزی؛ ص 132 و 133)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">