یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خشوع در نماز و راه به دست آوردن آن

دوشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۱، ۰۸:۲۲ ب.ظ

خداوند در قرآن کریم یکی از اوصاف مؤمنان که باعث رستگاری آنان می‌شود را «خشوع» در نماز دانسته است:

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ (سوره مؤمنون، آیه 1 و 2): مؤمنان رستگار شدند؛ آن‌ها که در نمازشان خشوع دارند.


«خاشعون» از ماده «خشوع» به معنى حالت تواضع و ادب جسمى و روحى است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمى در انسان پیدا مى‏شود و آثارش در بدن ظاهر مى‏گردد. خشوع درواقع چیزى جز حضور قلب توأم با تواضع و ادب و احترام نیست.

به‌عبارت‌دیگر خشوع چیزى جز حضور قلب توأم با تواضع و ادب و احترام نیست.

در حدیثى مى‏خوانیم که پیامبر ص مردى را دید که در حال نماز با ریش خود بازى مى‏کند فرمود: «اما انه لو خشع قلبه لخشعت جوارحه» (اگر او در قلبش خشوع بود اعضاى بدنش نیز خاشع مى‏شد).

 

براى تحصیل خشوع و حضور قلب در نماز و سایر عبادات، امور ذیل را دقیقاً توصیه مى‏کنیم:

1- به دست آوردن آن‌چنان معرفتى که دنیا را در نظر انسان کوچک و خدا را در نظر انسان بزرگ کند تا هیچ کار دنیوى نتواند به هنگام راز و نیاز با معبود نظر او را به خود جلب و از خدا منصرف سازد.

2- توجه به کارهاى پراکنده و مختلف، معمولاً مانع تمرکز حواس است‏ و هرقدر انسان، توفیق پیدا کند که مشغله‏هاى مشوش و پراکنده را کم کند به حضور قلب در عبادات خود کمک کرده است.

3- انتخاب محل و مکان نماز و سایر عبادات نیز در این امر، اثر دارد، به همین دلیل، نمازخواندن در برابر اشیاء و چیزهایى که ذهن انسان را به خود مشغول مى‏دارد مکروه است و همچنین در برابر درهاى باز و محل عبور و مرور مردم، در مقابل آیینه و عکس و مانند این‌ها، به همین دلیل معابد مسلمین هرقدر ساده‏تر و خالى از زرق‌وبرق و تشریفات باشد بهتر است چراکه به حضور قلب کمک مى‏کند.

4- پرهیز از گناه نیز عامل مؤثرى است، زیرا گناه قلب را از خدا دور مى‏سازد و از حضور قلب مى‏کاهد.

5- آشنایى به معنى نماز و فلسفه افعال و اذکار آن، عامل مؤثر دیگرى است.

6- انجام مستحبات نماز و آداب مخصوص آنچه در مقدمات و چه در اصل نماز نیز کمک مؤثرى به این امر مى‏کند.

7- از همه این‌ها گذشته این کار، مانند هر کار دیگر نیاز به مراقبت و تمرین و استمرار و پیگیری دارد، بسیار مى‏شود که در آغاز انسان در تمام نماز یک‌لحظه کوتاه قدرت تمرکز فکر پیدا مى‏کند، اما با ادامه این کار و پیگیری و تداوم آن‌چنان قدرت نفس پیدا مى‏کند که مى‏تواند به هنگام نماز دریچه‏هاى فکر خود را بر غیر معبود مطلقاً ببندد! (دقت کنید).

 

منبع: تفسیر نمونه، ج‏14، ص 193 الی 195


مطالب مرتبط:

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.