یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

راهکار قران برای از بین بردن اختلاف میان زن و شوهر

چهارشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۹:۱۲ ب.ظ

خداوند متعال در آیه سی و پنج سوره نساء، وظیفه بستگان زن و شوهر را برای جلوگیری از جدایی و شکاف میان آن دو چنین بیان می‌فرماید:

«وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ‏ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَکَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُریدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُما إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلیماً خَبیراً»:

و اگر از جدایى و شکاف میان آنان‏ (دو همسر) بیم داشته باشید یک داور از خانواده شوهر و داورى از خانواده زن انتخاب کنید تا به کار آنان رسیدگى کنند. اگر این دو داور (با حسن نیت و دلسوزى وارد کار شوند و) هدفشان اصلاح میان دو همسر بوده باشد، خداوند کمک مى‏کند و به وسیله آنان میان دو همسر الفت مى‏دهد؛ خداوند (از نیت آنها) با خبر و آگاه است.

 

از این آیه و دستور پروردگار چند نکته قابل استفاده است:

1. خویشاوندان زن و شوهر نسبت به رفع اختلافات میان زن و شوهر مسئولیت دارند (فَابْعَثُوا حَکَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَماً مِنْ أَهْلِها).

2. علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. نگرانى از شقاق و جدایى کافى است تا اقدام به گزینش داوران و رفع اختلاف زوجین شود (إِنْ خِفْتُمْ). [تفسیر نور، ج‏2، ص 64]

3. مقصود از «شِقاق» بین زن و شوهر، فقط طلاق و جدایی آن‌ها نیست تا رفع اختلاف آنان را فقط محدود به زمانی کنیم که بخواهند از هم جدا شوند؛ بلکه اگر حتی اختلاف آن‌ها منجر به زندگی سخت آنان شود [الجدید فى تفسیر القرآن المجید، ج‏2، ص 287] یا باعث دشمنی آنان گردد [مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏3، ص 70]، بستگان باید میان آنان داوری کرده و به اختلافشان پایان دهند.

4. دلیل اینکه خداوند مسئولیت حل اختلاف میان زوجین را به بستگان زن و شوهر سپرده این است که بستگان آن دو نسبت به دیگران، اطلاع بیشتری از جزئیات زندگی آن دو و از مصلحت‌هایشان دارند [مواهب الرحمن فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص 163]

5. دلیل اینکه خداوند یک حَکَم (داور) از طرف زن و یک حَکَم (داور) از طرف مرد را برای رفع اختلاف میان زن و شوهر معین می‌کند این است که دخالت یک حَکَم این خطر را دارد که او جانب یک طرف را بگیرد و حکم ظالمانه نماید (إِنْ یُرِیدا إِصْلاحاً). [المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏4، ص 346]

6. اگر واقعا حَکَمَیْن یا زوجین (با توجه به اینکه ضمیر «یُرِیدا» هم ممکن است به زوجین عود کند ممکن است به حَکَمَیْن عود کند [التفسیر الکبیر، ج‏10، ص 75]، هرچند ظاهر آیه دلالت بر این می‌کند که ضمیر به حَکَمَیْن عود می‌کند [مواهب الرحمن فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص 164]) بناى اصلاح داشته باشند و عناد و لجبازى در کارشان نباشد خداوند متعال به وسیله این دو حکم بین آن دو (زوجین یا حَکَمَیْن) توافق و اصلاح بر قرار مى‏کند (إِنْ یُریدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُما)؛ چون وقتى دو طرف زمام اختیار خود را به حکم خود بدهند (حکمى که خودشان پسندیده ‏اند) قهرا توافق حاصل مى‏شود. [المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏4، ص 346]

7. در آیه شریفه حصول توافق را به خداى تعالى نسبت داده شده (یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُما) تا در ضمن آن بفهماند سبب حقیقى و آن کسى که میان اسباب ظاهرى و مسببات آنها رابطه برقرار مى‏کند خداى تعالى است و دلها بدست خداست. به عقل و تدبیر خود مغرور نشوید، توفیق را از خداوند بدانید «یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُما». [المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏4، ص 346 و تفسیر نور، ج‏2، ص 65]

8. عبارت «إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلِیماً خَبِیراً» هشداری نسبت به زوجین و حَکَمَیْن است تا از (پذیرش حق و) پیمودن مسیری که خدا تعیین کرده است مخالفت نکنند. [التفسیر الکبیر فخر رازی، ج‏10، ص 75]


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.