یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

ویژگی‌های دوستان و دوست‌داران خدا از زبا قران کریم

سه شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۰۲ ق.ظ

در قرآن کریم دوستان و دوست‌داران خدا با ویژگی‌هایی توصیف شده‌اند؛ از جمله:

1. ایمان

«وَ الَّذینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ»[1] [کسانى که ایمان آورده‏اند، به خدا محبت بیشترى دارند]. خداوند در این آیه بالاترین مرتبه دوستى نسبت به خداوند را از آن مؤمنان معرفی می‌کند.

2. ایمان و تقوا

«أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ»[2] [آگاه باشید اولیا (و دوستان) خدا نه ترسى دارند و نه غمگین مى‏شوند؛ همانها که ایمان آوردند و (از مخالفت فرمان خدا) پرهیز مى‏کردند].

اطلاق آیه که خوف و اندوه را بطور مطلق از اولیاى خدا نفى مى‏کند، دلالت دارد بر اینکه اولیاى خدا هم در دنیا متصف به نداشتن خوف و اندوهند، و هم در آخرت. زیرا خوف و اندوه به خاطر از دست دادن نفع و یا برخورد با ضرر دست مى‏دهد و تحقق این خوف و اندوه وقتى قابل تصور است که آدمى براى خود ملک و یا حقى نسبت به آن چیزى که از آن خوف و اندوه دارد قائل باشد؛ والا چیزى را که بین او و آن چیز علقه و رابطه‏اى نیست، هیچ وقت در باره آن نه ترسى پیدا مى‏کند و نه اندوهى. لذا اگر کسى معتقد باشد تمامى عالم و موجوداتش و حتى وجود خودش ملک خدا است، هیچ چیز را متعلق حق خود نمی‌داند تا در باره آن دچار خوف و یا اندوه گردد.[3]

3. پیروی از رسول خدا صلّی الله علیه و آله

«قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ»[4] [بگو اگر خدا را دوست مى‏دارید، از من پیروى کنید تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد و خدا آمرزنده مهربان است].

4. نترسیدن از مرگ، نشان صداقت در ادّعاى دوستى با خدا

«قُلْ یا أَیُّهَا الَّذینَ هادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ وَ لا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدیهِمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِالظَّالِمینَ»[5] [بگو: «اى کسانى که یهودى شده‏اید، اگر پندارید که شما دوستان خدایید نه مردم دیگر، پس اگر راست مى‏گویید درخواست مرگ کنید»؛ و(لى‏) هرگز آن را به سبب آنچه از پیش به دست خویش کرده‏اند، آرزو نخواهند کرد، و خدا به (حال‏) ستمگران داناست].

5. خاضع دربرابر مؤمنان و سرسخت در برابر کافران

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ ...»[6] [اى کسانى که ایمان آورده‏اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانى نمى‏رساند؛ خداوند جمعیّتى را مى‏آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند].

6. جهاد در راه خدا

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ ... یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ ...»[7] [... آنها در راه خدا جهاد مى‏کنند].

7. نهراسیدن از سرزنش هیچ سرزنش‌کننده

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ ... لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ»[8] [... و از سرزنش هیچ ملامتگرى هراسى ندارند].

سرزنش یاوران دین توسط ملامت‌گران به این صورت می‌تواند باشد که ملامت‌گران یاوران دین را از هدر رفتن اموال و اتلاف نفوس و تحمل شدائد و ناملایمات مى‏ترسانند. همچنین ملامت‌گران از زخارف دنیا و وسائل شهوت و متاع‏هاى زندگى چیزهایى دارند که مؤمنین ندارند؛ لذا مؤمنین را سرزنش می‌کنند که اگرفلان انفاق را نمی‌کردی تو نیز ثروتمند می‌شدی یا اگر به جای همنشینی و تواضع دربرابر فقراء و مستضعفین در برابر متموّلین و مستکبرین خضوع می‌کردی، به چنان مال و منال می‌رسیدی! در حالی که چنین سرزنش‌ها مؤمنین را از وظایفشان بازنمی‌دارد.

در روایت است که از رسول خدا صلّی الله علیه و آله درباره این آیه سؤال کردند. آن حضرت دست خود را بر دوش سلمان زد و فرمودند: «هَذَا وَ ذَوُوهُ» (مقصود، این مرد و هم‏وطنان اوست).[9] سپس فرمودند: «لَوْ کَانَ الْإِیمَانُ مُعَلَّقاً بِالثُّرَیَّا لَنَالَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِس»[10] [اگر دین (و در روایت دیگرى اگر علم) به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمان‌ها قرار گیرد، مردانى از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت‏].

 



[1] بقره: 165

[2] یونس: 62 و 63

[3] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏10، ص 90

[4] آل‏عمران: 31

[5] جمعه: 6 و 7

[6] مائده: 54

[7] مائده: 54

[8] مائده: 54

[9] مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، ج‏3، ص 321؛ الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج‏1، ص 646

[10] الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج‏1، ص 646

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.