یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

آشنایی با کتب اربعه شیعه

جمعه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۶ ب.ظ

آشنایی با کتب اربعه شیعه

1. کتاب «الکافی»

مؤلف: ابو جعفر، محمد بن یعقوب کلینى رازى، از برجسته‏ترین علماى شیعه، در آغاز قرن چهارم هجرى (م 329).

انگیزه نگارش: شیخ کلینى، آنچنانکه در مقدمه این کتاب فرموده است، این کتاب را به درخواست یکى از دوستان خود که به سبب اختلاف روایات و فقدان کتابی که در آن تمام علوم و معارف دین باشد و دانشجو و دانشمند نیز بتوانند به آن مراجعه نمایند و دربردارنده روایات صحیح از ائمه (ع) و سنت‏هاى پابرجایى باشد که به آنها عمل مى‏شود و واجبات الهى و سنت پیامبر (ص) به وسیله آنها عمل مى‏شود، دچار مشکل شده بود، به نگارش درآورده.

ساختار: کتاب کافى شامل بیش از 16 هزار روایت است که این تعداد روایت از تمام روایات صحاح سته نیز بیشتر است. روایات کافى را مى‏توان به‏طور کلى در سه بخش اعتقادات، احکام و اخلاق جاى داد.

ویژگى‏هاى کتاب کافى

1. کتاب کافى، از قدیمى‏ترین و معتبرترین کتاب‏هاى روایى شیعه مى‏باشد که در عصر غیبت صغرى نگاشته شده است.

2. شیخ کلینى، با سفر به شهرها و روستاهاى سرزمین‏هاى اسلامى و ارتباط با روات احادیث و دست‏یابى به اصول چهارصدگانه شیعه که توسط یاران ائمه (ع)، نگاشته شده‏اند، مجموعه‏اى ارزش‏مند و اثرى گران‏بها و کتابى معتبر و جامع به نگارش درآورده است.

3. از ویژگى‏هاى مهم این کتاب، هم‏عصر بودن مؤلف آن با سفراى امام زمان (عج) و دست‏رسى داشتن وى به آنها است. خصوصا که سفراى آن حضرت، در شهر بغداد بودند و کلینى نیز در آن شهر بوده و سال وفات وى مصادف با سال وفات آخرین سفیر امام عصر ارواحنا له الفداء، على بن محمد سمرى بوده است.

4. مؤلف، در این کتاب، مقید به ذکر کل سند تا امام معصوم (ع) است و این خود ارزش و اعتبار خاصى را به روایات کتاب مى‏دهد.

5. در این کتاب، روایات، به ترتیب اعتبار آورده شده‏اند و روایات اول هر باب، از جهت سند و اعتبار از درجه بالاترى برخوردارند.

 6. این کتاب، شامل تمام علوم و معارف اسلامى است که از اهل بیت (ع) روایت شده و به دست مؤلف آن رسیده و شامل اکثر مباحث عقیدتى و فقهى است.

7. علماء متعددی بر این کتاب شرح و حاشیه نوشته‌اند از جمله شروح این کتاب عبارتند از  جامع الأحادیث و الأقوال، نوشته شیخ قاسم بن محمد بن جواد بن الوندى (متوفی بعد از سال 1100 ق) و الدر المنظوم من کلام المعصوم، نوشته شیخ على بن محمد بن حسن بن زین الدین، شهید ثانى (متوفی 1104 ق) و شرح ملا صدراى شیرازى (متوفی 1050 ق) و مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، نوشته علامه مجلسى (متوفی 1110 ق) و الوافی، نوشته فیض کاشانى (متوفاى 1091 ق).

2. کتاب من لا یحضره الفقیه‏

 مولف: شیخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسین بن بابویه قمى، از چهره‏هاى برجسته علماى شیعه در قرن 4.

موضوع: شیخ در این کتاب حدود شش هزار روایت نقل کرده که عموما درباره مباحث فقهى و احکام شرعى است.

شیخ صدوق در این کتاب روایات فقهى را که از دیدگاه خود صحیح و معتبر بوده جمع آورى نموده است.

انگیزه نگارش‏: شیخ صدوق این کتاب را به درخواست یکى از سادات بزرگوار شهر بلخ به نام شریف الدین ابو عبد الله محمد بن حسین معروف به نعمت نگاشته است. او از شیخ صدوق درخواست کرده بود مانند کتاب «من لا یحضره الطبیب» محمد بن ذکریاى رازى در علم طب، او هم کتابى در علم فقه به نگارش درآورد تا مورد استفاده کسانى قرار گیرد که به علما و فقهاى بزرگ دسترسى ندارند و با مراجعه به آن بتوانند به احکام شرعى و وظایف خود آگاه گردند. شیخ صدوق نیز با پذیرفتن این درخواست مى‏فرمایند من در این کتاب بنا ندارم تا هر چه روایت شده را نقل نمایم بلکه فقط آن روایاتى را نقل مى‏کنم که آنها را صحیح و معتبر مى‏دانم و به آن فتوا مى‏دهم و عقیده دارم که میان من و خداوند حجت است.

مشیخه‏: شیخ صدوق در این کتاب فقط نام راوى اولى را که روایت را از امام علیه السلام روایت کرده آورده و در آخر کتاب یعنى در بخش «مشیخه» سند خود را به آن راوى نقل مى‏کند تا روایات از حالت ارسال خارج شده و اصطلاحا مسند شوند و استفاده از آن براى مراجعه کنندگان آسان‏تر گردد.

سبک نگارش‏: در تألیفات ایشان همه کتاب روایت و یا گرفته شده از الفاظ روایات است، به حدى که برخى از علماى شیعه مى‏گویند اگر درباره مسأله‏اى روایتى نیافتیم به الفاظ شیخ صدوق نیز مى‏توانیم استناد کنیم چرا که الفاظ ایشان همه استفاده شده از الفاظ روایات است.

منابع کتاب‏: شیخ صدوق در مقدمه کتاب مى‏فرماید من روایات این کتاب را از اصول معتبر و مشهور روایى شیعه گرفته‏ام مانند کتاب حریز بن عبد الله سجستانى‏، کتاب عبید الله بن على حلبى‏، کتاب‏هاى على بن مهزیار اهوازى‏، کتاب‏هاى حسین بن سعید، نوادر احمد بن محمد بن عیسى‏ و بسیارى دیگر از اصول اولیه و منابع معتبر روایى.

شروح: ازجمله شرح من لا یحضره الفقیه به نام «روضة المتقین» نوشته مولى محمد تقى مجلسى پدر علامه مجلسى (وى این کتاب را در سال 1063 هجرى به پایان رسانده است)، شرح من لا یحضره الفقیه نوشته سید اجل امیر محمد صالح بن امیر عبد الواسع داماد علامه مجلسى (درگذشت 1116 هجرى)، شرح من لا یحضره الفقیه نوشته شیخ الاسلام و المسلمین شیخ بهایى، شرح من لا یحضره الفقیه به نام «معاهد التنبیه» نوشته شیخ ابو جعفر محمد بن حسن بن زین الدین شهید ثانى (درگذشت 1030 هجرى)، شرح من لا یحضره الفقیه نوشته مولى حسام الدین محمد صالح بن مولى احمد سروى مازندرانى (درگذشت 1081 هجرى).

3. تهذیب الأحکام

مولف‏: شیخ الطائفه، شیخ طوسى، ابو جعفر محمد بن حسن طوسى در قرن پنجم (385- 460 ق).

این کتاب یکى از معتبرترین مجموعه‏هاى روایى شیعه و سومین کتاب از کتب اربعه است و مورد قبول تمام علما و فقهاى شیعه مى‏باشد.

موضوع‏: کتاب حاضر شامل مجموعه روایات فقهى و احکام شرعى است که از اهل بیت علیهم السلام روایت شده است. این کتاب شامل‏393 باب و13590 حدیث است.

شیخ طوسى این کتاب را در شرح و توضیح کتاب «المقنعة» شیخ مفید، استاد بزرگ خود نگاشته است.

ویژگیهاى کتاب‏: کتاب تهذیب الأحکام شامل تمام روایات فروع و احکام شرعى است و براى فقیه و مجتهدى که بخواهد اجتهاد نماید اکثر روایات مورد نیاز را فراهم آورده است. این کتاب شامل مباحث فقهى، استدلالى، اصولى، رجالى و جمع میان اخبار به وسیله شاهد و اعتبار و بسیارى از مباحث سودمند دیگر است.

انگیزه نگارش: شیخ طوسى در مقدمه کتاب تهذیب انگیزه خود را از نگارش این کتاب این گونه بیان مى‏فرماید: به درخواست یکی از دوستان این کتاب را به نگارش درآوردم و اخبار و روایات متعارض را جمع آورى نموده و راه جمع میان آنها را بیان کنم و احادیث صحیح و معتبر را از روایات غیر معتبر جدا سازم... در آغاز، شیوه من اشاره به تمام روایات بود اعم از روایات اصحاب و مخالفین ولى بعد دیدم که در این صورت نگارش کتاب خیلى به طول خواهد انجامید لذا فقط به روایات اصحاب اکتفا کردم.

شیوه نگارش‏: شیخ طوسى در این کتاب به مباحث اصول عقاید اشاره‏اى ندارد و فقط به بیان فروع و احکام شرعى یعنى از اول تا آخر فقه و از کتاب طهارت تا کتاب دیات پرداخته است. شیخ طوسى به روایات مخالف اشاره کرده و به وجه جمع یا وجه فساد آنها مانند ضعف سند یا عمل اصحاب به خلاف آن نیز اشاره مى‏کند.

منابع کتاب‏: شیخ طوسى براى نگارش این کتاب از دو کتابخانه بزرگ آن زمان در شهر بغداد که مملو از کتاب‏هاى معتبر و نسخه‏هاى اصلى بوده بهره‏مند بوده است. یکی کتابخانه استاد بزرگوارش سید مرتضى که شامل 80 هزار جلد کتاب بوده است. دیگری کتابخانه شاپور که بسیار بزرگتر از آن بوده و براى علماى شیعه در منطقه کرخ بغداد تأسیس شده بود. این دو کتابخانه شامل بهترین و ارزشمندترین کتاب‏هاى معتبر روایى و نسخه‏هاى اصلى و اولیه، که به خط مؤلفین آنها نگاشته شده، بوده است. این دو کتابخانه شامل بهترین و ارزشمندترین کتاب‏هاى معتبر روایى و نسخه‏هاى اصلى و اولیه بوده است.  بسیارى از این نسخه‏ها به خط مؤلفین آن یعنى اصحاب ائمه علیهم السلام نگاشته شده بود.  متأسفانه کتابخانه بزرگ شاپور در حمله ددمنشانه دشمنان اهل بیت علیهم السلام در آتش سوخت و جهان اسلام گنجینه‏اى گرانبها و ارزشمند را از دست داده و نسخه‏هاى منحصر به فرد آن در آتش جهالت از بین رفت.  شیخ طوسى حدود چهل سال آنچه مى‏توانست از کتاب‏هاى آن کتابخانه استفاده کرد و روایات گهربار ائمه علیهم السلام را در نوشته‏هاى خود براى نسلهاى بعد به ارمغان نهاد و این خود بر ارزش و اعتبار کتاب‏هاى شیخ طوسى بیش از پیش افزوده است.

مشیخه‏: در آخر کتاب مشیخه آمده و آن سند شیخ طوسى به کتاب‏هایى است که از آنها روایت نقل کرده.

شرح‏هاى کتاب‏: از جمله شرح سید محمد، صاحب مدارک (م 1009 هجرى)، شرح قاضى نور الله شهید در سال 1019 هجرى به نام تذهیب الأکمام، شرح مولى عبد الله شوشترى (م 1021 هجرى)، شرح شیخ محمد بن حسن بن شهید ثانى (م 1030 هجرى)، شرح مولى محمد امین استرآبادى (م 1036 هجرى)، شرح عبد اللطیف جامعى شاگرد شیخ بهائى (م 1050 هجرى)، شرح مولى محمد تقى مجلسى اول (درگذشت 1070 هجرى)، شرح مولى محمد طاهر بن محمد حسین شیرازى قمى (م 1098 هجرى)، شرح محقق شیروانى داماد علامه مجلسى (م 1099 هجرى)، شرح علامه مجلسى به نام ملاذ الأخیار (م 1111 هجرى).

4. الإستبصار فیما اختلف من الأخبار

 مولف: شیخ الطائفه، شیخ طوسى، ابو جعفر محمد بن حسن طوسى از علماى قرن پنجم (385- 460).

موضوع‏: شیخ طوسى در این کتاب کلیه روایاتى را که در مباحث گوناگون فقهى وارد شده و روایتى نیز بر خلاف آن آمده، جمع کرده است. این کتاب شامل 5511 روایت است.

انگیزه نگارش‏: شیخ طوسى این کتاب را بعد از کتاب تهذیب الاحکام نگاشته است. برخى از علما و شاگردان شیخ از ایشان درخواست کردند تا کتابى بنویسد که در آن روایات متعارض و مخالف را جمع آورى و به بررسى آنها پرداخته و روایات صحیح و غیر صحیح را مشخص نماید.

شیوه نگارش‏: شیخ طوسى در این کتاب ابتدا روایاتى را که معتبر و صحیح مى‏داند آورده، سپس به روایات مخالف اشاره کرده و سعى بر آن داشته تا روایتى را از قلم نیندازد. پس از آن نیز، به جمع میان روایات و بررسى آنها پرداخته است.

ویژگیهاى کتاب‏                               

 1- این کتاب در نوع خود بى‏نظیر است و اولین کتابى مى‏باشد که براى جمع بین روایات مخالف نگاشته شده است.

 2- کتاب استبصار علاوه بر اعتبار بالا، از شمول خوبى نیز برخوردار است به حدّى که ابن طاووس مى‏گوید اگر درباره مسئله‏اى روایت مخالفى باشد حتما در کتاب استبصار نیز باید به آن اشاره‏اى شده باشد.

 3- در آغاز هر باب نخست به روایات معتبر یا مورد قبول اشاره شده و پس از آن دیگر روایات مطرح شده است.

ترتیب کتاب‏: کتاب استبصار شامل همه ابواب فقه نیست و فقط به ابوابى اشاره دارد که در آن روایات مخالفى وارد شده باشد؛ ولى ترتیب ابواب به ترتیب ابواب کتاب‏هاى فقهى است یعنى از کتاب طهارت شروع شده و به کتاب دیات پایان مى‏پذیرد.

منابع کتاب‏: همان منابع کتاب تهذیب الاحکام

شرح‏هاى کتاب‏: از جمله کتاب جامع الأخبار فی إیضاح الاستبصار نوشته شیخ عبد اللطیف ، کتاب نکت الإرشاد در شرح استبصار نوشته شهید اول، محمد بن مکى، شرح استبصار نوشته سید میرزا حسن بن عبد الرسول حسینى زنوزى خوئى (1172- 1223)، شرح استبصار نوشته خاتون آبادى داماد علامه مجلسى (م 1116 هجرى)، شرح استبصار نوشته شیخ عبد الرضا طفیلى نجفى، شرح استبصار نوشته فقیه قاسم بن محمد جواد معروف به ابن الوندى و فقیه کاظمى (م بعد از سال 1100 ه) شرح استبصار نوشته علامه سید محسن بن حسن اعرجى کاظمى (م 1127).

مشیخه‏: شیخ طوسى در بخش اول و دوم کتاب تمام سند را آورده؛ ولى در بخش سوم فقط به نام راوى که روایت را از کتاب او نقل کرده اکتفا مى‏کند و در پایان کتاب سند خود را به آن راوى آورده تا روایات از ارسال خارج شده و به روایات مسند ملحق گردند.

 

منبع: مرکز تحقیقات کامپیوترى علوم اسلامى‏، نرم افزار جامع الاحادیث