یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

مرحوم علامه محمدباقر مجلسی در کتاب بحارالانوار می‌نویسد:

مشایخ قم روایت کردند که چون مأمون در سال 200 هجری قمری امام رضا سلام‌الله‌علیه را از مدینه به مرو برد، فاطمه (سلام‌الله علیها)، خواهرش در سال 201 به دنبال برادر بیرون شد و چون به ساوه رسید بیمار شد و پرسید «تا قم چقدر راه است»؟ جواب دادند «ده فرسخ». آن حضرت به خادمشان فرمودند او را به قم ببرد. پس آن حضرت در خانه موسى بن خزرج بن سعد فرود آمد. درست‏تر این است که چون خبر به آل سعد رسید همه بیرون آمدند تا آن حضرت را دعوت کنند تا در شهر قم فرود آید و موسى بن خزرج جلو رفت و مهار شتر او را گرفت و او را به قم برد و در خانه خود فرود آورد و شانزده روز در آن زیست و به رحمت خدا واصل شد و موسى او را غسل داد و کفن پوشید و در زمینى از خود که اکنون مدفن او است به خاک سپرد و بر آن سقفى از بوریا ساخت تا زینب بنت الجواد گنبدى بر آن زد.

و بنا بر روایت حسین بن بابویه از محمّد بن حسن بن احمد بن ولید چون فاطمه- رضى اللَّه عنها- درگذشت و غسلش دادند و کفن کرد او را به بابلان بردند و در سردابى که برایش کنده بودند نهادند و خاندان سعد در متصدّى دفنش باهم اختلاف کردند و موافقت شد که خادم پیرمرد صالح آن‌ها بنام قادر او را دفن کند.

و چون او را خواستند دو سوار رو بسته و شتابان از جانب رمله رسیدند و چون به جنازه نزدیک شدند فرود آمدند و بر او نماز خواندند و به سرداب رفتند و او را دفن کردند و بیرون شدند و رفتند و کسى آن‌ها را نشناخت‏.

منبع: بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏57، ص: 219

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.