یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

فتنه از منظر قرآن

جمعه, ۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۱۸ ق.ظ

«فتنه» در اصل از «فتن» (بر وزن متن) گرفته شده که به گفته راغب در مفردات به معنى قرار دادن طلا در آتش، براى ظاهر شدن میزان خوبى آن از بدى است و به گفته بعضى گذاشتن طلا در آتش براى خالص شدن از ناخالصی‌هاست‏.[1] به مین دلیل است که فتنه در قرآن کریم در معانی زیر به کار رفته است:

1. آزمایش و امتحان؛ مانند «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ‏» (آیا مردم گمان مى‏کنند، همین که گفتند ایمان آوردیم، رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد)[2].

2. فریب دادن؛ مى‏فرماید «یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ‏» (اى بنی‌آدم، شیطان شما را نفریبد).[3]

3. بلا و عذاب آمده؛ مانند «یَوْمَ هُمْ عَلَى النَّارِ یُفْتَنُونَ ذُوقُوا فِتْنَتَکُمْ‏» (آن روز که آنها بر آتش، عذاب مى‏شوند و به آنها گفته مى‏شود بچشید عذاب خود را).[4]

4. گمراهى آمده، مانند «وَ مَنْ یُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِکَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً» (کسى که خدا گمراهى او را بخواهد [و از او سلب توفیق کند] هیچ قدرتى براى نجات او، در برابر خداوند نخواهى داشت).[5]

5. شرک و بت پرستى یا سد راه ایمان آورندگان؛ مانند آیه مورد بحث، و بعضى آیات بعد از آن که مى‏فرماید: «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ‏» (با آنها پیکار کنید تا شرک از میان برود، و دین مخصوص خداى یگانه باشد).

ظاهر این است که تمام این معانى به همان ریشه اصلى که در معنى فتنه گفته شد باز مى‏گردد؛ زیرا با توجه به اینکه معنى اصلى قرار دادن طلا در زیر فشار آتش براى خالص سازى، یا جدا کردن سره از ناسره است، در هر مورد که نوعى فشار و شدت وجود داشته باشد این واژه به کار مى‏رود؛ مانند امتحان که معمولا با فشار و مشکلات همراه است، و عذاب که نوع دیگرى از شدت و فشار است، و فریب و نیرنگ که تحت فشارها انجام مى‏گیرد و همچنین شرک یا ایجاد مانع در راه هدایت خلق که هر کدام‏ متضمن نوعى فشار و شدت است.[6]

همانطور که گفته شد، یکی از مواردی که قرآن از آن تعبیر به «فتنه» کرده است، شرک و بت‌پرستی بود. در زمانی که آیین بت پرستى و فسادهاى گوناگون فردى و اجتماعى مولود آن، در سرزمین مکه رایج شده بود، و حرم امن خدا را آلوده کرده بود و فساد آن از قتل و کشتار هم بیشتر بود، خداوند راهکار مقابله با این فتنه را در آن زمان چنین بیان می‌فرماید که:

«وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْل»[7]

(آنها [همان مشرکانى که از هیچ گونه ضربه زدن به مسلمین خوددارى نمى‏کردند] را هر کجا بیابید به قتل برسانید و از آنجا که شما را بیرون ساختند [مکه[ آنها را بیرون کنید [چرا که این یک دفاع عادلانه و مقابله به مثل منطقى است] فتنه از کشتار هم بدتر است [به خاطر ترس از خون‏ریزى، دست از پیکار با بت پرستى بر ندارید که بت پرستى از قتل، بدتر است])

مرحوم علامه طباطبایی نیز می‌فرماید: «معناى آیه این شد که علیه مشرکین مکه کمال سخت‏گیرى را به خرج دهید، و آنان را هر جا که برخوردید به قتل برسانید، تا مجبور شوند از سرزمین و وطن خود کوچ کنند، همانطور که شما را مجبور به جلاى وطن کردند، هر چند که رفتار آنان با شما سخت‏تر بود، براى اینکه رفتار آنان فتنه بود، و فتنه بدتر از کشتن است، چون کشتن تنها انسان را از زندگى دنیا محروم مى‏کند، ولى فتنه مایه محرومیت از زندگى دنیا و آخرت و انهدام هر دو نشاه است».[8]



[1] روح المعانى، جلد 2 صفحه 65.

[2] سوره عنکبوت، آیه 2.

[3] سوره اعراف، آیه 27.

[4] سوره ذاریات، آیه 13 و 14.

[5] سوره مائده، آیه 41.

[6] تفسیر نمونه، ج‏2، ص 22 و 23

[7] آیه 191 بقره

[8] ترجمه تفسیر المیزان، ج‏2، ص 89

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">