یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

فتنه از منظر قرآن

جمعه, ۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۱۸ ق.ظ

«فتنه» در اصل از «فتن» (بر وزن متن) گرفته شده که به گفته راغب در مفردات به معنى قرار دادن طلا در آتش، براى ظاهر شدن میزان خوبى آن از بدى است و به گفته بعضى گذاشتن طلا در آتش براى خالص شدن از ناخالصی‌هاست‏.[1] به مین دلیل است که فتنه در قرآن کریم در معانی زیر به کار رفته است:

1. آزمایش و امتحان؛ مانند «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ‏» (آیا مردم گمان مى‏کنند، همین که گفتند ایمان آوردیم، رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد)[2].

2. فریب دادن؛ مى‏فرماید «یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ‏» (اى بنی‌آدم، شیطان شما را نفریبد).[3]

3. بلا و عذاب آمده؛ مانند «یَوْمَ هُمْ عَلَى النَّارِ یُفْتَنُونَ ذُوقُوا فِتْنَتَکُمْ‏» (آن روز که آنها بر آتش، عذاب مى‏شوند و به آنها گفته مى‏شود بچشید عذاب خود را).[4]

4. گمراهى آمده، مانند «وَ مَنْ یُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِکَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً» (کسى که خدا گمراهى او را بخواهد [و از او سلب توفیق کند] هیچ قدرتى براى نجات او، در برابر خداوند نخواهى داشت).[5]

5. شرک و بت پرستى یا سد راه ایمان آورندگان؛ مانند آیه مورد بحث، و بعضى آیات بعد از آن که مى‏فرماید: «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ‏» (با آنها پیکار کنید تا شرک از میان برود، و دین مخصوص خداى یگانه باشد).

ظاهر این است که تمام این معانى به همان ریشه اصلى که در معنى فتنه گفته شد باز مى‏گردد؛ زیرا با توجه به اینکه معنى اصلى قرار دادن طلا در زیر فشار آتش براى خالص سازى، یا جدا کردن سره از ناسره است، در هر مورد که نوعى فشار و شدت وجود داشته باشد این واژه به کار مى‏رود؛ مانند امتحان که معمولا با فشار و مشکلات همراه است، و عذاب که نوع دیگرى از شدت و فشار است، و فریب و نیرنگ که تحت فشارها انجام مى‏گیرد و همچنین شرک یا ایجاد مانع در راه هدایت خلق که هر کدام‏ متضمن نوعى فشار و شدت است.[6]

همانطور که گفته شد، یکی از مواردی که قرآن از آن تعبیر به «فتنه» کرده است، شرک و بت‌پرستی بود. در زمانی که آیین بت پرستى و فسادهاى گوناگون فردى و اجتماعى مولود آن، در سرزمین مکه رایج شده بود، و حرم امن خدا را آلوده کرده بود و فساد آن از قتل و کشتار هم بیشتر بود، خداوند راهکار مقابله با این فتنه را در آن زمان چنین بیان می‌فرماید که:

«وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْل»[7]

(آنها [همان مشرکانى که از هیچ گونه ضربه زدن به مسلمین خوددارى نمى‏کردند] را هر کجا بیابید به قتل برسانید و از آنجا که شما را بیرون ساختند [مکه[ آنها را بیرون کنید [چرا که این یک دفاع عادلانه و مقابله به مثل منطقى است] فتنه از کشتار هم بدتر است [به خاطر ترس از خون‏ریزى، دست از پیکار با بت پرستى بر ندارید که بت پرستى از قتل، بدتر است])

مرحوم علامه طباطبایی نیز می‌فرماید: «معناى آیه این شد که علیه مشرکین مکه کمال سخت‏گیرى را به خرج دهید، و آنان را هر جا که برخوردید به قتل برسانید، تا مجبور شوند از سرزمین و وطن خود کوچ کنند، همانطور که شما را مجبور به جلاى وطن کردند، هر چند که رفتار آنان با شما سخت‏تر بود، براى اینکه رفتار آنان فتنه بود، و فتنه بدتر از کشتن است، چون کشتن تنها انسان را از زندگى دنیا محروم مى‏کند، ولى فتنه مایه محرومیت از زندگى دنیا و آخرت و انهدام هر دو نشاه است».[8]



[1] روح المعانى، جلد 2 صفحه 65.

[2] سوره عنکبوت، آیه 2.

[3] سوره اعراف، آیه 27.

[4] سوره ذاریات، آیه 13 و 14.

[5] سوره مائده، آیه 41.

[6] تفسیر نمونه، ج‏2، ص 22 و 23

[7] آیه 191 بقره

[8] ترجمه تفسیر المیزان، ج‏2، ص 89

  • ۰۱/۰۸/۰۶

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.