یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

از امیرالمؤمنین علیه‌السلام پرسیدند: «أَیُّهُمَا أَفْضَلُ الْعَدْلُ أَوِ الْجُود» (کدام یک از عدالت یا بخشش برتر است

آن حضرت علیه‌السلام (در برترى عدل از جود) فرمودند:

«الْعَدْلُ یَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ الْجُودُ یُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا»[1]

[عدالت بهتر است؛ زیرا عدالت چیزها را بجاى خود مى‏نهد و بخشش آنها را از جاى خود بیرون مى‏نماید (زیرا جواد زیاده بر استحقاق مى‏بخشد) و عدل نگاه‏دارنده همگان است وجود فقط بکسى بهره مى‏دهد که باو بخشش شده پس عدل شریفتر و برتر مى‏باشد].[2]

شهید مطهری در تفسیر حدیث فوق میفرماید:

آیا عدالت شریفتر و بالاتر است یا بخشندگى؟ پاسخ این پرسش خیلى آسان به نظر مى‏رسد: جود و بخشندگى از عدالت بالاتر است، زیرا عدالت رعایت حقوق دیگران و تجاوز نکردن به حدود و حقوق آنهاست، اما جود این است که آدمى با دست خود حقوق مسلّم خود را نثار غیر مى‏کند؛ ولى على علیه‌السلام برعکس نظر بالا جواب مى‏دهد. على علیه‌السلام به دو دلیل مى‏گوید عدل از جود بالاتر است:

1. عدل جریانها را در مجراى طبیعى خود قرار مى‏دهد، اما جود جریانها را از مجراى طبیعى خود خارج مى‏سازد؛ زیرا مفهوم عدالت این است که استحقاقهاى طبیعى و واقعى در نظر گرفته شود و به هرکس مطابق آنچه به حسب کار و استعداد لیاقت دارد داده شود؛ اجتماع حکم ماشینى را پیدا مى‏کند که هر جزء آن در جاى خودش قرار گرفته است؛ و اما جود درست است که از نظر شخص جود کننده- که مایملک مشروع خویش را به دیگرى مى‏بخشد- فوق العاده باارزش است، اما باید توجه داشت که یک جریان غیر طبیعى است، مانند بدنى است که عضوى از آن بدن بیمار است و سایر اعضا موقتاً براى اینکه آن عضو را نجات دهند فعالیت خویش را متوجه اصلاح وضع او مى‏کنند. از نظر اجتماعى، چه بهتر که اجتماع چنین اعضاى بیمارى را نداشته باشد تا توجه اعضاى اجتماع به جاى اینکه به طرف اصلاح و کمک به یک عضو خاص معطوف شود، به سوى تکامل عمومى اجتماع معطوف گردد.

2. عدالت قانونى است عام و مدیر و مدبرى است کلى و شامل که همه اجتماع را در بر مى‏گیرد و بزرگراهى است که همه باید از آن بروند، اما جود و بخشش یک حالت استثنائى و غیر کلى است که نمى‏شود رویش حساب کرد. اساساً جود اگر جنبه قانونى و عمومى پیدا کند و کلیت یابد، دیگر جود نیست.[3]



[1] نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت 437؛ 1 جلد، هجرت - قم، چاپ: اول، 1414 ق.

[2] ترجمه فیض الاسلام

[3] مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏ 16، ص 436

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.