یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

آشنایی با رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام

پنجشنبه, ۲۶ بهمن ۱۴۰۲، ۰۹:۴۵ ق.ظ

این حدیث در کتبی نظیر «من لا یحضره الفقیه» و «تحف العقول» و نیز «خصال» نقل شده و در آن پنجاه حق از حقوق ذکر شده است.

امام سجاد - علیه السلام - در نامه یکى از اصحاب خویش درباره حقوق چنین نوشت:

خدایت مورد رحم و محبت قراردهد!  آگاه باش! که خداوند بر تو حقوقى دارد. درباره حرکت و سکون و هر جایگاهى که در آن قدم نهى و براى هر عضوى از اعضاى تحت فرمان تو و هر ابراز و امکاناتى که آنها را به استخدام در مى آورى. برخى از این حقوق مهمتر و گرانتر از سایر حقوق به شمار مى آیند:

الف: بزرگترین حقوق، حقوق مربوط به خداوند است حق معرفت و عبادت خدا و اطاعت از او... این حقوق که ترسیم کننده رابطه اى خلق باخالق وظیفه انسان در برابر خداست زیربنا وپایه سایر حقوق فردى و اجتماعى به حساب حساب مى آید. (455) اگر حقوق الهى نادیده گرفته شود و انسان موجودى غیر مسوول و بى هدف و فاقد تکلیف به شمار آید هیچ قانون و تکلیفى ضمانت اجرا ندارد.

ب: خداوند حقوقى را براى تمامى اعضاى بدنت از فرق تا قدم قرار داده است. چشم گوش، زبان، دست، پا شکم و شرمگاه، اینها اعضاى هفتگانه اى هستند که افعال آدمى به وسیله آنها صورت مى گیرد.

ج: علاوه بر اعضا که وسیله صدور افعال مى باشند، خود افعال نیز بر انسان حقوقى دارند. خداوند براى نماز، روزه، انفاق و پرداخت حقوق مالى، هدیه و سایر افعال بر عهده تو حقوق و قوانینى نهاده است.

د: در مرحله بعد نوبت به حقوق اجتماعى مى رسد حقوقى که در رابطه انسان با جمع بر او واجب مى گردد. نخست حقوق پیشوایان تو و سپس حقوق رعایا و کسانى که تحت سرپرستى تو قرار داند و پس از آن حقوق خویشاوندان قرار دارد.

هر یک از حقوق اجتماعى که بر شمردیم خود خاستگاه حقوق متعددى است.

اول: حق پیشوایان در سه بخش باید ملاحظه شود:

1 - حق سیاستگذاران و سیاستمداران و اداره کنندگان نظام اجتماعى. 2 - حق معلمان و سرپرستان علمى و فرهنگى. 3 - حق مولا بر بنده. البته هر مربى و اداره کننده خود امام و پیشوایى به شمار مىآید و حقوقى دارد.

دوم: حقوق رعایا و نیروهاى تحت سرپرستى انسان نیز سه است:

1 - حق رعایا و افراد جامعه که به قانون فرمانروا و حاکم گردن مى نهند. 2 - حق نیروهاى تحت تعلیم و شاگردان، زیرا کسى که چیزى را نمى داند و در مقام دانشجویى بر آمده رعیت فرد عالم به حساب مى آید. 3- حق کسانى که تو اختیار دار آنانى مانند زنان و یا کسانى که مملوک تواند.

سوم: حق خویشاوندان بسیار است و هر چه خویشاوندى نزدیکتر باشد حقوق نیز بیشتر و جدیتر خواهد بود:

1. ضروری تر از همه حق مادر. 2. سپس حق پدر. 3. پس از آن حق فرزند. 4. در مرحله بعد حق برادر. 5. در مراتب بعد هر کدام که نزدیکتر و نزدیکترند.

چهارم: حقوق مربوط به مولا و سرپرستى که تو را از قید بردگى آزاد ساخته- کسى که به تو احسان کرده آن که با نداى اذانش تو را به سوى نماز فرا خوانده- امام جماعت- همنشین- همسایه- رفیق- شریک اموال- بدهکار- طلبکار- معاشر- کسى که علیه تو ادعا دارد- کسى که تو علیه او ادعا دارى- مشورت کننده با تو- کسى که با او مشورت مى کنى- نصیحت خواه- نصیحت گو- آنان که از تو بزرگترند- کسانى که از تو کوچکترند- کسى که دست نیاز به سوى تو دراز کرده- آن کس که به او اظهار نیاز مى کنى- کسى که با سخن یا رفتار به تو بدى روا داشته- و کسى که دانسته یا ندانسته درباره تو به خشونت رفتار کرده است.

پنجم: حقوق همه همکیشانت و نیز آنان که کافرند ولى در ذمه اسلامند و حاکمیت سیاسى را پذیرفته‌اند.

ششم: سرانجام حقوقى که بر اساس حالات مختلف و مناسبتهاى گوناگون به روابط اجتماعى تعلق مى گیرد.

امام سجاد (ع) در پایان این حقیقت را آشکار ساخته است که حقوق اجتماعى و فردى به آنچه گفته شد، منحصر نمى باشد، بلکه برخى از حقوق در شرایط و زمان و مکان مختلف و مناسبات گوناگون تغییر مى کنند.

ایشان پس از بر شمردن فهرست حقوق به توضیح و تشریح هر یک از آنها پرداخته است.[1]


[1] ترابی، احمد، امام سجاد علیه السلام جمال نیایشگران، نشر آستان قدس رضوی. بنیاد پژوهشهای اسلامى، ص 207

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.